Vad ska man ha på sig på julottan?

Hihi, inte för att vi kanske just kommer åka på julottan, men något kyrkobesök blir det säkert i jul. Och då tycker jag det är roligt och faktiskt viktigt – att man slipper åka i en lerig overall. Jag kan riktigt minnas själv hur vi på julaftons kväll åkte i väg på julbön först och sedan julfest hos en moster och att jag då hade klänning och kappa. Det är något visst. Till dottern har jag hittat en perfekt liten päls för 50 kr på second hand. Till gossen har jag nu sytt denna: RockFram Varför ser han så lurig ut? Jo, han håller i en marsipangris som han fått i present 🙂RockBak Bakifrån ser den ut såhär – superenkel modellRock I jackan är det rött quiltat foder eller vad det heter, liksom vadd + glansigt tyg, och i luvan och fickorna är det blå fleece. Det blev en blå fleecemössa till också. Material: Manchestertyget har jag köpt för 15 kr på second hand. En sån där stuvbit som finns bland textilierna. Fynd!! Knapparna har jag fått från mammas förråd. Mönster: Ottobre 6/2013. Detta är ett mönster för en ofodrad yllejacka. Jag gick upp en stl och la själv till foder. Det är klippt lika som yttertyget, men bara 1-2 cm kortare. Ska man sy en jacka för första gången kan jag rekommendera denna modell. Ingen knapplist, ingen dragkedja. Det underlättar. Man behöver absolut ingen overlock utan konsten är bara att ha tålamod att sy stickningar på alla sömmar på yttertyget (= sy en raksöm som plattar till sömsmånen).

2 thoughts on “Vad ska man ha på sig på julottan?

  1. Arvid tycker den är jättesnygg! Han skulle kunna betala alla sina pengar för att köpa en sådan 🙂
    Dessutom tycker han att Johannes blivit så stor!

Kommentera

