Pyssla personliga presenter

Nu har jag faktiskt sytt något! En kjol (ej fållad) och en liten rock (ej knappad) (bilder kommer senare). Det känns bra. Handarbete och själ hör ihop på något sätt, så viktigt att processen inte stannar helt. Jag har också haft framme lite tygfärg och gjort följande arrangemang:

wpid-wp-1418886448532.jpeg Tröjan är köpt men trycket är slöjdat

Här har jag bild-googlat på ”Elvis Siluette” och skrivit ut en lämplig bild. Den är sedan utklippt noggrant efter alla konturer. Sedan har jag nålat fast bilden på tröjan och ritat med en svart tygpenna runt bilden, därefter tagit bort bilden och fyllt i hela ”Elvis” med tygpennan. Alltså en mycket enklare variant av tygtryck. Det går nästan inte att misslyckas. Men det blir inte riktigt lika svart som när man trycker med schablon. Good enough, enligt klippertill – ickeperfektionisten.

Det bredvid (det vita) är gjort som en applikation. Jag har skrivit med tygpennan på en bit vit trikå. Pressat vliseline på baksidan och sedan klippt ut rektangeln (det är lättare att klippa rakt när tyget är stärkt). Denna rektangel har jag sedan sytt fast med raksöm. Det funkar att göra så när man har att göra med trikå eftersom det inte fransar upp sig. Ett tips för applikationer av enklare former är att man kan stryka fast den med fållfixband istället för totally stable. Lite enklare och billigare och går nästan lika bra. (Detta finns att köpa hos Bibbis textil).

wpid-wp-1418887675585.jpegPresent till fröken på musikskolan

Nästa projekt är en samproduktion mellan klippertill och lillklippertill. Jag har sytt mössan och Matilda har designat och ritat ”trycket” – ta, titti, ta-a. Det är sedan gjort på exakt samma sätt som ovan, men applikationen är fastsydd med sicksack. Här kan det nämligen bli lite mer påfrestning på sömmen när man drar i mössan och då kan sömmen spricka om den inte tål stretsch. Igår fick Matilda lämna presenten till sin fröken på musikskolan. Jag tror hon blev glad, men jag insåg att mössan var alldeles för stor. Mössor och storlek alltså – det blir nästan aldrig rätt!

4 thoughts on “Pyssla personliga presenter

Kommentera

