Adventstid och första riktiga julpysslet: en julkalender

Julkalender 2

För den pysslige (från 4-5 år?): Gör en egen julkalender! Här det dock jag som ritat för att visa principen.

Julkalender 1Finns det något mysigare än julkalendrar?

Jag har använt en skalpell och en planka som underlägg. Skalpellen har jag köpt på Panduro för att skära ut schabloner när jag gjort tygtryck. Kan hända går det bra med något enklare verktyg. Men med en vanlig sax blir pappret lätt lite för skrynkligt.

Hjälp barnet: Skär ut 24 luckor! Använd ett underlägg, t.ex. en bräda. Det går bra med vilket papper som helst (vanligt skrivarpapper). Lägg ett papper under luck-pappret och tejpa fast så det ligger still.

Själva pysslet: Rita i alla luckor, rita ett motiv eller färglägg själva kalendern. Skriv siffror. Tänk på att man  inte måste skriva lucka 1-24. Antagligen är det roliga att göra själva kalendern och om barnet har inspiration för siffror kanske det blir siffran 32 på alla luckor, men då har barnet förstått en viktig princip om siffror – nämligen att luckorna representerar dagar som har nummer som kan representeras med siffror – och detta ska betraktas som ett framsteg i den matematiska utvecklingen! Nästa steg blir att urskilja att alla dagar har olika nummer, men det kanske blir lagom till nästa år? Att luckorna inte går att stänga kanske inte heller spelar någon som helst roll för barnen? Men om man vill stänga dem kan man göra det med ett litet klistermärke. Då kanske det blir en trevlig present att ge bort till en kompis?

Ser ni förresten solen på bilden? Fantastiskt med solen. Jag satt hemma och jobbade idag och var tvungen att gå ut och titta på det magiska vädret mitt på dagen, och då fick jag se den här i rabatten!! Knepigt, men fint.

rosornovember

 

Kommentera

