Till en liten mjukis

Jag har sytt en liten beställning. Min syster ska uppvakta en nyfödd liten flicka och frågade om jag hade något sytt, gärna stl 62. Jag har tre små set i stl 68, men inget mindre, så jag tog tillfället i akt att få sy något såhär pyttigt. Det är alltid så roligt! Men att sy på beställning, det verkar betyda otur för mig. När allt annat går snabbt och lätt går allt fel när det som mest ska bli helt rätt. Jag sydde först något som faktiskt blev så dåligt att det hamnade i papperskorgen! (Jag försökte matcha olika randiga tyger som visade sig ha olika breda ränder – vilket jag märkte först när jag sytt ihop – och fått en mönsterpassning som kunde göra vem som helst sjösjuk!) Jag bestämde mig för att ta något lättare istället – enfärgad velour. Jag vet att andra har tyckt att den här röda nyansen jag köpt på Tygposten är för ljus, men jag tycker den är jättefin. Lite retrokänsla på något sätt, och lätt ljusröd med marinblå (alt. grå) detaljer är toppen tycker jag!rödoverall

En liten mjukisdressrödspets

Ett försiktigt försök till spetsdetaljerrödärmSuperpilligt med supersmå ärmar, men supersött också!

Tänkte att jag skulle länka till Brallan by Alice här, för hon har verkligen bombarderat syvärlden med spetsinspiration bra länge nu. Och lämpligt nog ser jag att hon just nu skrivit ett inlägg om hur man syr på spets på, i och över sömmar och kantband 🙂 Den här prickiga resårspetsen har jag köpt på Tygposten i Skövde. Ett typiskt bra-att-ha-köp som just kom väl till pass på detta annars omönstrade plagg. Hoppas dressen nu kommer gillas av mottagaren!

Mönster: Pyjamas ur Ottobre

Material: Tygposten och Andersson och Hjalmarssons mudd

 

3 thoughts on “Till en liten mjukis

  1. Åh vad mysig den ser ut! Så fint med rött och marint. Den prickiga resårspetsen var ju UNDEBAR. Måste tips Ulrika 🙂 Och tack för länkandet. Förresten så kommenterade du min webshop häromdagen. Den är gratis och kommer från Tictail om du själv skulle vilja testa på.

Kommentera

