Två bra tips om mönster och julklappar

Dags för lite tips!

Först om något väldigt banalt, men faktiskt något jag har fått frågan om och äntligen kan svara på! Hur förvara alla miljarder avritade mönster!?!?  

Jag fick tipset att förvara byggplastmönster (se här hur jag ritar av mönster) i toarullar. Det verkade bra till en början. Men bortåt 100 toarullar är skrymmande… Det är också svårt att bygga ett system, för ibland ritar jag av två olika storlekar på samma mönster eller vill förvara set tillsammans; t.ex. byxor + matchande body. Så en mapp per storlek funkar dåligt, liksom en för varje typ av plagg. Jag kunde leta i en kvart efter ett tights-mönster i rätt storlek. Men nu har jag kommit fram till följande superenkla sätt som funkar, och som effektiviserar betydligt – både när det gäller yta och när det gäller att hitta mönstret.

register3 1. En pärm!register  2. Ett register som bara är en osorterad numrerad lista och som kan fyllas på i den takt det kommer nya mönsterregister2  3. Efter registret sitter plastfickor, och varje ficka har fått en tejpbit i sidan med ett nummer. På själva plastfickan skriver jag också vad det är för plagg i. Det blir lite knöligt med de mönster som är i plast, men det funkar!

Nästa tips kommer faktiskt från min mamma kan man säga. Hon gav det här i present till min 5-åriga dotter. Det är en ritad duk (med julmotiv) samt textilpennor. SÅ bra present. I den här åldern är nog många barn vana vid målarböcker och att ”fylla i” motiv är något bekant och roligt. Att få göra det på en fin duk ger ett mervärde. Presenttips 1) ge ett sånt här set i julklapp till ett barn och 2) låt barnen göra den här typen av dukar och ge bort.iställetförbroderiIstället för stjälkstygn. Och man måste inte bara rita som linjerna visar, det går bra att lägga till eget 🙂

 

Kommentera

