För tre år sedan…

giraffset2 Det här settet sydde jag igår; istället för klassiskt byxor-och-body-set blev det byxor och kofta giraffset3 En applikation med ett väldigt snällt litet lejon, design Johanna Ahlard

En kollega på jobbet har fått barn. Jag känner henne knappt, men jag känner ändå starkt för henne. Hon är relativt ung, hon är mitt i doktorandtiden och mitt i detta en graviditet. Så var det för mig också (sex år sedan…). Jag vet att det kräver mod att ta en paus i det hetsiga forskaryrket, liksom det kräver mod att fortsätta läsa. Jag känner många känslor kring detta och att alla mammor, oavsett yrke, behöver allt stöd de kan få. Därför vill jag skicka en present.

Material: En gammal favorit från Znok i form av djungeldjur, brun velour och naturvit mudd från Tygposten, knappar från Oaffen

Mönster: En luvjacka från Ottobre som jag gjort om till kragtröja, samma som denna. Byxorna är ett par med kil i rumpan, mönstret är från Ottobre och tutorial finns här. Stl 68.

Det ligger nära till hands för mig just nu att vara bebisnostalgisk. Min yngste pojk har nämligen precis fyllt tre. Det var ju när han låg i magen som jag köpte overlocken och började sy på allvar. Bebistiden var i med- och motgång kan man säga, men gulliga kläder fattades aldrig!

 

nostalgi1Första sydda bodyn och första syskonmatchningen. Han var stor och präktig redan när han föddes, så det här settet kan ha blivit använt typ en enda gång, och det var måttligt lyckat som synes!nostalgi2Det här var nog andra bodyn.Med en fin applikation på! Storasysters tröja är också hemsydd. Jag försökte använda mönster ur någon bok, och jag fattade absolut inte hur det funkade, så raglanärmen har en skarv mitt på som man kan ana om man tittar nära. Passformen var usel och hålet för huvudet minimalt. Men ändå… Soffkudden med applikation och överdraget till fåtöljen är för övrigt också hemmagjorda ser jag nu – i en tid långt före sömnaden helt tog över livet 🙂

 

Kommentera

