För litet linne + för liten kjol = perfekt kjol

Här kommer ett återbrukstips för dig som har kassar med kläder i lite för små storlekar hemma:wpid-wp-1414437761458.jpegDet tighta linnet fick bli mudd på den tighta jeanskjolen. Första bilden visar vad jag klippt bort och andra bilden vad jag sytt ihop.

På 2000-talet var det inne med väldigt tighta och korta partytoppar. Vad gör man med dem idag?? Jag klippte av nederdelen, vek den dubbel och lät den agera mudd på en kjol. Kjolen i sin tur är en jeanskjol av märket Benetton. Den är snygg, men modellen är hopplös – den är liksom lite märkligt för lång och så är den väldigt tight. Men inte längre!

Tips om muddar i muddkjolar:

  • När jag var gravid hade jag en köpt muddkjol där mudden var i ett lite glansigare material och inte bomullsbaserad (typ som vanlig muddväv eller ribb). Det var den bästa eftersom tröjor som sitter utanpå faller snyggare när de inte hakar upp sig på tyget under. I det här linnet som jag återanvänt är materialet 100% syntet och alltså glansigt (tänk material typ som sporttröja).
  • Det går bra att sy på en mudd på en kjol i vävt tyg (här jeans)! Men tänk på att nåla så att sträckningen i mudden fördelar sig jämt över kjolen. (Det slarvade jag med här och det blir rätt så fult.)
  • Jag har gjort flera muddkjolar där mudden snabbt blir för stor. Jag vet inte om de töjer sig eller vad som händer – men våga göra mudden smalare än du tror!
Kommentera

