En känning och ett litet tips

Allmogeklänning

Imorgon är vi bjudna på kalas i allmogestil hos min moster, och vad kan passa bättre då än en ny känning i detta tyg? 🙂

Medan sociala medier dränks i inlägg från helgens mässa i Stockholm drömmer jag mig tillbaka till min dag i Borås… Där haffade jag det här tyget i stuvlådan hos Znook. Ett typsikt fall av mässhopping. På nätet hade det inte frestat mig men att se det live, känna kvaliteten osv är en annan sak! Nu tycker jag det är superfint! Ännu finare på förstås än på galge också.

Material: Znook och – efter mycket om och men – grön mudd och gröna täcksömmar. Svårmatchat!

Mönster: Känningsmönstrenas klänningsmönster: Princess Castle ur Ottobre. Detta är dotterns fjärde klänning i detta mönster, i samma storlek till och med. En har fått en fläck som inte går bort och en har det gått hål på, så en ny var välkommen.

Tips: En sak jag använder då och då när jag ska fålla en klänning eller tröja och tyget rullar sig så där retligt, det är vliesofixband. Kolla här hos Bibbis. Kostar 32 kr för 30 meter, så det räcker länge! När jag pressar fållen innan jag syr så lägger jag till ett sånt här band. Jag tycker det är superbra!

5 thoughts on “En känning och ett litet tips

  1. Hurra jag fixade en sån klänning str 110 cl med muddar i ärmarna då jag tyckte de blev väl korta annars ….och på min tröska till maskin …..många fula ord men å vilken bra klänning och nöjd 4 åring tack för tipset 😀

  2. Fler klänningar skall det bli undrar bara om någon kan tipsa om en bra symaskinsmodell inser att jag måste ha något bättre än eländet jag äger ?!

    • Om du syr i trikå så rekommenderar jag verkligen att köpa en overlock och då inte den allra billigaste. Om en ny ”vanlig” symaskin så tror jag de flesta märken är bra, men håll utkik efter en med stretchiga sömmar och en del dekorsömmar. Jag har en med minsta möjliga dekorsömmar och jag kan ångra att jag inte tog en med fler. Men jag har ju samtidigt en covermaskin, så nästan alla fållar syr jag med den. Skövde-symaskiner där jag köpt alla mina är jättebra och de säljer även på nätet. Se till att köpa någonstans där de också erbjuder service på maskinen.

Kommentera

