Jeans-återbruk på mitt sätt

Ser ni på Hela Sverige syr i 7:an?? Det gör jag 🙂 I förra veckan fick deltagarna i uppdrag att göra något av en gammal jeansskjorta. Kul grej. Jag kom att tänka på jeansshortsen jag redan börjat klippa sönder, de blev ju till en väska tidigare… om det inte gick att få ut något mer av dem? Jo då, i liten storlek. Och om man skarvade på alla möjliga tänkbara sätt, samt skarvade in några andra smålappar av jeanstyg i ryggen… Såhär blev det, i storlek 68:valjackaVärldens tuff-mjukaste jeansjacka? Jeanstyget är verkligen tunt och supermjukt, så det skulle nog funka fint på en liten baby.valen Jag har pyntat med tryckknappar och ett matchande nappband med material som jag fått av Jenny på Oaffen. Den här jackan har gått iväg med posten idag så kanske kommer hon att ha med den till symässan i Älvsjö till helgen. Lyllos alla som ska dit…

Material: Spillbitar och återbruk. Kantbandet är dock nyköpt ekologisk ribb från Andersson och Hjalmarsson. Men mitt som jag matade på kantbandet över jeanstyget så gick en tråd av 😦 Det blev till att sprätta hela skiten. Av ren snålhet så återanvände jag den sprättade remsan (trots ett och annat hål). Så även den blev återbrukad kan man säga. Hellre än bra 🙂

Mönster: Det är ett gammalt hoodie-mönster från Ottobre som jag utgått från, men jag har gjort en egen krage, och jag tror inte originalet är fodrat heller, och knappast för jeanstyg.

3 thoughts on “Jeans-återbruk på mitt sätt

  1. Ping: För tre år sedan… | Klippertill

Kommentera

