En väska med fiffiga detaljer

På syfestivalen i Borås så hjälpte jag till lite i Oaffens monter, som jag skrivit om tidigare. De där banden hon säljer, de är mest förknippade med napphållare, men det är ju långt ifrån alla som syr det. Många verkade vara sugna på att köpa band men kom inte riktigt på vad de skulle ha bandet till. Här kommer lite tips!!

Väska

En väska med detaljer! Jag har utgått från en spetsdragkedja på 30 cm. Det satte måtten för väskan. Jag har sytt två likadana ”kassar”, när dessa läggs aviga mot aviga får man en väska/kasse med foder och det förhöjer verkligen! Innan jag sydde ihop de två väskorna fick både innertyget och yttertyget lite detaljer. På yttertyget fäste jag handtagen. De är sydda som två tunnlar, men istället för att vränga dem la jag ett dekorationsband över sömsmånen och sydde fast det med två raksömmar.

 

Nyckelhållare

I innerväskan har jag sytt fast ett band som är avdelat med en nyckelbandsmojäng som gör att man kan knipsa ut nyckelhållaren om man vill använda nyckeln separat. Dock tycker jag det är väldigt ofta som mina nycklar kommer bort till och med i väskan, så här hålls den på plats och man vet direkt var man har den.

Busskortshållare

På ytterväskan har jag sytt en ficka med ett dekorationsband. Fickan är sydd med dubbelt tyg, på insidan är det samma tyg som väskans foder. På fickan har jag satt ett clips med ett band i som längst ut har en resårögla – och nu kommer det fiffiga – i den fäster jag busskortet!! Om nyckeln inte vill komma fram när man som bäst behöver den, så är det nästan ännu värre med busskortet. Nu vet man var det är och man fiskar upp det på nolltid. Samtidigt som clipset gör att man kan flytta det till en annan väska.

 

VäskanamnPå baksidan har jag sytt fast en liten reklamlapp som består av två lager applikation och text med tygpenna från Panduro.

Jahapp, nu kan man nog nästan säga att jag har gjort lite reklam för Jennys grejer. 🙂 Alla grejer utom tygerna som jag hade i skåpet sedan innan, kommer från Oaffen.

 

Kommentera

