Hoodie till min man

 

Det går ju faktiskt att sy till vuxna också 🙂 Bara man klipper enormt mycket större bitar av tyget.

Detta är ett jobbigt UFO egentligen. Först sydde jag en version utan infodring och med krage, och det blev verkligen inte bra. Men hur kul är det att sy om något man själv har gjort… Jag är glad att jag gjorde det till slut. Sprätta och gör om gör rätt. Jag följde min egen tut för att klippa till infodringen, ungefär. Luvan fick jag improvisera, eftersom halsen var för stor gick det inte att få till en snygg krage. Men luva funkade.

  • Luvan består av två delar. Dessa sydde jag ihop räta mot räta. Jag sydde sedan fast luvan räta mot räta på tröjan (innan blixtlåset).
  • Luvan har också två foderdelar. Dessa sydde jag ihop räta mot räta, och sydde sedan fast infodringsdelarna på kragen.
  • Därefter sydde jag fast [blixtlås+infodring+tröja mitt fram]…. [luvans framkant]…. [blixtlås-infodring+tröja mitt fram på andra sidan] – i en enda söm! Blixtlåset går en bit upp i luvan.

hoodiefram

Specialstorlek, medium på bredden och XL på längden

hoodieinfodring hoodieluvaMaterial: Tyget är som collegetyg, fast helt stickat, vad det nu kan kallas, alltså 100% bomull. Det är från Fix gamla fabrik och det är köpt i den originella butiken Lailas syshop på Östermalm i Skövde. Dragkedja och fodertyg till luvan är från Tygposten.

Mönster: För att få till axellinjen och lite till har jag använt ett herr-t-shirt-mönster från Sy! Urban Collection. Resten har jag hittat på själv.

Årets julklapp kanske? En hoodie från klippertill!?!? 😉

 

2 thoughts on “Hoodie till min man

  1. Jätte snyggt! Älskar passformen!
    Min sambo har nog ganska samma proportioner, lång men lite smalare.
    Sitter tröjan snyggt på bredden är den för kort på längden, kanske en hoodie från klipper till är lösningen 😉

Kommentera

