Elsa gav oss färgen blått!

ElsaklänningKlar för barnkalas

På morgonen har jag sytt denna klänning. Det ÄR inte en Elsa-klänning, men den är inspirerad av Elsa.

Elsa Känner du inte drottning Elsa så finns en video här.

Detta är funktion framför formaliteter som att olika blå färger måste matcha 😉 Det viktigaste är snurret, glanset och glittret.

Mönster: Hel cirkel till kjolen. Överdelen är en t-shirt från en äldre Ottobre. Jag har sedan förlängt ärmarna och kortat livet. För att få den glittriga framsidan har jag klippt två framstycken och bara lagt på varandra. Det är alltså dubbelt tyg.

Material: Velour, paljetttyg, spetsresår till kantning av hals och ärmar samt ett syntetiskt tyg med rosor som skiftar fram. Detta har jag köpt på loppis.

På mönstret är det puffärmar. Rynkningen har jag gjort med hjälp av framilonband, dvs. genomskinlig resår (eller silikon eller vad det nu är för material). Såhär gör jag med bandet – jag trär det genom ett litet hål på den vanliga overlockfoton, sträcker det medan jag syr och rynkningen blir perfekt! Men – det blir lite hårt sedan när man syr ihop ärmen tycker jag. Det slipper man om man rynkar med rynktrådar.

Rynka med framilon

Håll i framilonbandet medan du syr så matas det in i sömmen och ger ett rynkat tyg!

Kommentera

