Den romantiska stilen?

rosakläknning2

Fri tolkning av Ottobre-mönsterklippertill3

En lapp fick rädda ett förödande maskintrassel som ledde till ett HÅL i fållenrosaklänning1

Spetsdragkedja – kan inte misslyckas

Här hemma pågår rensningar, och i och med det också garderobsrensningar. Jag kan (lyckligt) konstatera att det vuxits ur en massa kläder, så även klänningar, alltså finns verkligen behov av lite nytt. I somras sydde jag en känning till mig själv i det här småblommiga tyget. Jag brukar få beröm av min dotter att det är fint. Elefanter och ugglor i all ära, men små söta blommar är fint. Och det är inte vanligt förekommande på barntrikåer. Jag hade lite-lite tyg kvar och försökte komma på ett smart sätt att använda upp det. Det räckte precis till fram-, bakstycke och ärmar med detta klänningsmönster. Jag fick för mig att inte fålla med coverpron utan med en dekorsöm på min vanliga maskin (vilket jag också gjort på ärmarna). Då fick maskinen plötsligt spelet och tuggade sönder tyget, med besked, och det blev ett stort HÅL. Antingen skulle jag få klippa av klänningen till en tunika, eller rädda den med andra medel. Det blev en lite udda placerad handskriven etikett (tygpenna på bomullsband) och sedan… ur papperskorgen grävde jag fram spillbitar och lyckades utvinna en liten kant av det blommiga tyget till så det ramade in klänningen nertill. Klänningen är redan använd, nedsmutsad och tvättad tre gånger innan jag hunnit fota den. Det får väl ses som ett gott betyg?

Mönster: Ottobre 4/2014, helt omgjort

Material: Tygaffären i Timmersdala och enfärgad jearsy från Tygposten.

 

Kommentera

