Vingar till älvan

ÄlvanEn riktig älva, som kan flyga!

En utmaning som man ibland ställs inför: att göra så att en älva kan flyga. Till slut kom jag i alla fall på att vi kanske kunde använda sådana där 10-kronors-sittunderlägg som man kan köpa på t.ex. Biltema (tror jag, eller Coop kanske?). Jag fick faktiskt beröm av LillKlippertill som tyckte jag att jag nästan kom upp i klass med SuperPeter eller Philomena i Philofix (kända från barnkanalen). Här kommer – exklusivt – beskrivning på detta enkla men effektiva sätt att lyfta en älva:

  • klipp till två sittunderlägg (som är i typ skumplast, lätt att klippa i!) i lämplig form
  • limma längs kanterna med valfritt flytande lim
  • lägg dem på ett syntetiskt vackert tyg, gärna med glitter och paljetter
  • klipp runt kanterna på tyget, lite utanför sittunderlägget/limmet
  • trä en kraftig tråd/garn på en tjock nål (typ barn-broderi-nål) och sy runt kanterna, tyget får vika sig lite runt kanten på sittunderlägget
  • klipp två skåror på varje sittdyna
  • trä en fin resår (från Oaffen tog jag, med rosa ugglor) genom skårorna
  • sy ihop resåren till rundlar
  • trä runt magen
  • flyg

Älvklänningen är också hemsydd 🙂

 

One thought on “Vingar till älvan

  1. Ping: Småbarnsslöjd | Klippertill

Kommentera

