Fleecetröjor med massor av nya detaljer

tvåfleece Syskonmatchning, jajamen! De flanellfodrade jeansen står det om här.tvåfleeceblåLjusblått med brunt till lillen, och en mössa med rött, blått och rosatvåfleecemössa Mössa med täcksömsfåll och en egenskriven namnlapp. Mitt ”märke” på ena sidan och barnets namn på den andra.tvåfleeceärmar Tumhål på ärmarna, och lite fint nagellack som stolt visas upp 🙂tvåflleecekrageTäcksömmar på raglansömmarna, flanellfodrad krage och ett blixtlås som sitter perfeeeeekt!

Jag är väldigt stolt över detta projekt måste jag säga. Jag tycker jag har utvecklats i sommar med sömnaden genom att utmana mig själv och inte göra enklaste lösningen utan försökt prova nya grejer. Här är t.ex. nya fickor igen. Dessa är helt utanpåliggande och påsydda från avigsidan. Hur skulle man lyckas med det Ottobre?? Beskrivningarna lämnar verkligen mer att önska. Jag sydde fast dem med en raksöm först och sedan sydde jag från avigsidan efter den linjen. Det funkade. För att fästa de fyrtrådiga sömmarna syddes en smal och tät sicksack som tydligen kallades för träns. Smart.

Även mössorna har jag sytt efter Ottobres mönster denna gången. Inte helt olikt mitt eget, men kul att testa att sy efter ett annat mönster någon gång. Denna är inte vändsydd utan den har ett foder som är några cm längre och den viks upp över det andra tyget och sys fast med täcksöm.

Material: Hem och hobby. Blixtlås från Bibbi och Tygposten (fruktansvärt dyrt med blixtlås på Tygposten!). Det är många sömmar i ett sånt här plagg kan jag säga. Jag vågar inte tänka på timlönen för de som syr de kläder vi köper i affärer!

Mönster: Ottobre 4/2014.

 

5 thoughts on “Fleecetröjor med massor av nya detaljer

  1. Ping: En ny pyjamas | Klippertill

  2. Ping: Två säkra vinnare i vårens terränglopp | Klippertill

  3. Ping: Plagg för årstiden: Fodrade byxor | Klippertill

Kommentera

