Syr kjolar och ställer in vitbalans

Muddkjolar alltså, det ÄR världens skönaste plagg. Nyligen var vi på semester och besökte min syster och då sydde jag en kjol till henne och tog med, men när jag provade den så insåg att jag ville ha en likadan själv, så jag sydde en när saxen ändå var framme (det är den i och för sig jämt ;-)). Och nu har jag sytt ytterligare en till min svägerska. Det är dock bara de två sista som hunnit fastna på bild.prickigakjolar2Muddkjolar i trikå, men det går lika bra att sy det i vävt tyg (dock inte mudden då)

Material: Det gröna tyget har min svägerska skickat och det blå har jag köpt på Tygposten. Ofta hittar man riktigt fina tyger om man vänder bort blicken från barntrikåhyllan till ”övrig trikå”. Där är det också mycket billigare i flera fall, men också lite mer chansartad kvalitet.

Mönster: Denna gång har jag sneglat på formen på en klänning i Ottobre. Det är framstycke + bakstycke som är lika och lite utställda. I bak, symmetriskt från mitten, är det två väck sydda på ett par centimeter. Fållat har jag gjort med bred tvillingsöm på Coverpron och mudden har jag vikt dubbel och overlockat fast.

Notera att färgerna på bilderna är precis som i verkligheten!! När jag var hos min syster och hennes man så pratade vi ganska mycket om foto och då lärde jag mig ställa in vitbalansen på kameran (Nikon D90). Jag skriver ner så jag kommer ihåg själv…

  1. Ställ kameran i läge M mot normalt AF (en liten spak på vänster sida)
  2. Håll upp ett vitt papper där du ska fotografera och ta en bild på det här vita (pappret t.ex.) så att det uppfyller hela sökaren
  3. Klicka på MENU-knappen, välj vitbalans, välj förinställ manuellt, klicka på ”välj” (det är knappen för minus i zoomen), klicka på ”välj bild”, välj den bild som du tog på det vita föremålet
  4. Ställ tillbaka kameran i AF-läge och vrid ratten till P eller något annat än annat AUTO
  5. Klicka på WB och vrid ratten till PRE
  6. Ta kort och färgen blir precis som den ska va!

 

 

One thought on “Syr kjolar och ställer in vitbalans

  1. Åh, vilka fina kjolar! De ser ju supersnygga ut. Längtar lite efter min. Lite världsliga känslor så där mitt i veckan:)

Kommentera

