Fickan i Ottobre 4/2014

Har du liksom jag blivit vid senaste numret av Ottobre och känt dig som en total nybörjare när du läst beskrivningen på fickan som flitigt lagts till på inte mindre än modell 16, 30, 33 och 37? Jag kände för en utmaning och för att lära mig något nytt, så jag tog mig till och med tid att provsy en ficka bara som övning, för att sedan sy modell 16 – Muschroom trikåtröja. Rena syslöjden!

fickan Nu är det sommar, men det kommer ju en höst hur konstigt det än kan verka, och det bästa med hösten är VELOUR!!! Denna tröja kommer att hängas undan till lavendeln har vissnat och klematisens blad har ramlat av.

fickantröjan

Två extremt krångliga fickor, måtte de komma till användning, vad man nu kan ha i dem?

wpid-wp-1406142535061.jpegHär är fickan provsydd i restlappar

Ficköppningsremsan är prickig, inre (längre) fickpåsen är randig, yttre (kortare) fickpåsen är blå, själva tyget är lila och vliselinet är vitt. På övningsfickan gjorde jag felet att klippa upp fickhålet i början, men det gjorde inte så mycket. Däremot sydde jag lite snett vilket jag kunde avhjälpa på de ”riktiga” fickorna sedan genom att sy alla sömmar när ficköppningsremsan och fickpåsar sys fast, från avigsidan (se nedan).

Här är lite förklaringar:

  • Man kan överföra markeringarna om var fickan ska sitta från mönsterarket (här i byggplast) till själva tyget genom att sy några stygn med en vanlig synål (se bild 1, nedan), sy t.ex. genom mönstrepappret och tyget.
  • När man pressar fast mellanlägg kan man lägga det direkt på tyget, sedan ett bakplåtspapper och sedan pressa med stryckjärnet på det (detta har jag ingen bild på).
  • När det står ”sy hjälpsömmar med raksöm för ficköppningarna på framstycket” betyder det att man helt enkelt syr en rektangel såsom fickan är markerad (se bild 2 nedan) på mönstret. (Man kan som sagt markera på olika sätt var rektangeln ska vara, genom att sy i hörnen och sedan rita eller liknande, så man behöver inte göra som står i mönstret ”använd mönstret som schablon”).
  • På bild 2 ovan syns nog tydligast hur jag gjort med ficköppningsremsan; den är vikt så att rätsidorna är utåt och sedan fastsydd i ficköppningsrektangelns långsida. Man syr nu lager på lager. Första gången man syr denna långsida är när hjälpstickningen sys, andra gången man syr i samma linje är när man fäster ficköppningsremsan, tredje gången är när man syr fast fickpåsen. (Se bild 2 och 3 nedan.) När man väl gjort detta sys också den andra fickpåsen utmed den andra långsidan (då ser det ut som på bild 3 ovan).
  • Det är NU man ska klippa upp fickhålet! (Se bild 5 nedan.)
  • Vräng och sy fast sömsmånen på den så kallade yttre fickpåsen som beskrivningen säger (se bild 4 ovan).
  • Nu kommer den magiska sömmen 🙂 Det är svårt att beskriva hur den går till men jag har försökt ta bild (5-7 ovan eller 6 nedan). Det ger sig nästan när man kommit såhär långt. Fickan sys i en enda söm och det gäller att få det lilla uppvikta hörnet, änden av ficköppningsremsan och den inre och yttre fickpåsen att ligga slätt ihop.
  • Lycka till med dina försök. Kommer du på något bättre sätt och kan tipsa mig så maila gärna eller kommentera!

wpid-wp-1406142515530.jpeg

Hoppas någon bild kan vara till någon hjälp även om det inte blev en fullständig tutorial med steg-för-steg-bilder

Material: Mönstrad velour som jag fått i present, den är köpt på Stoff-och-stil, samt muddväv köpt någonstans… minns ej var. Mellanlägg är från Bibbis.

3 thoughts on “Fickan i Ottobre 4/2014

  1. Helt otroligt att du orkar göra dig besväret att beskriva saker och ting så här noga. Hade det inte varit för bland andra dig så hade jag aldrig kommit längre än till gardinuppläggning. Stort tack! Men de här fickorna vete 17 om jag orkar ge mig på att prova. Verkar krångligt värre…

    • Haha, ja, hur orkar man? Det är det att jag gillar tanken på att det finns ett typ bibliotek på internet där ALLT finns förklarat. Hjälper så otroligt mycket när man läser något, tänker ”va” och sedan skriver det på google och genast får en förklaring. När jag om ett år ska sy en sån här ficka igen går jag enkelt tillbaka till min egen beskrivning 🙂

  2. Jättemysig tröja! Sött mönster, fina färger och så i velour som är så mjukt och skönt. Du kan nog hitta både en och två överraskningar i de där fickorna vad det lider … Fina snäckor, små stenar eller varför inte några små gulliga maskar 😉

Kommentera

