Jakten på de perfekta kalsongerna

 

Sommar är potträningssäsong. För vissa. Och när det blir aktuellt i familjer där det finns en ”sytok” händer det inte sällan att det kommer upp ett inlägg i en blogg eller på Facebook där vederbörande har sytt tusen par kalsonger. Det är bra att ha många och det är ett så bra sätt att sy upp småbitar av tyger. Det verkar dessutom så lätt att sy. Men det är något jag verkligen inte har upplevt! Jag har gjort en del försök att sy underkläder (till alla i familjen) och de blir alltid si och så, samt att det tar lika lång tid att sy ett par trosor som en klänning (för mig) och då tappar man lätt sugen. Här kommer i alla fall ett samlingsinlägg om sista tidens mer eller mindre lyckade försök…kalsong_originalDe här par kalsongerna är original 1970-tal från Polarn och Pyret. VILKEN KVALITET!!!!! De är sydda som ett par vanliga tights men med extremt korta ben. Inga nedstickade sömmar, bara en resårkanal i midjan och kantade benslut. De här försökte jag rita av och kopiera…

kalsong_kopiaFörsök 1:  Försökte göra en variant med muddar i benen istället för kantning. Rationellt att sy, men hur skönt? Jag tänkte sticka ner mudden men det blev så bubbligt och fult så jag upptäcker nu på fotot att jag visst aldrig gjorde klart (andra mudden är ej nedstickat!). Usel kvalitet på tyget också som synes. Tvättade ett par gånger och de är ju knappt blå längre!

kalsong3 Försök 2: Här har jag försökt kanta med en hyfsat matchande gul muddväv och det gick verkligen urdåligt! Så kan det gå när man har en Coverpro…

kalsong5 Försök 3: Ännu en supermisslyckad kantning med ett gammalt kantband som är ojämt klippt. En förbättring dock: ett litet band som markerar vad som är bak. Underlättar påklädningen! Här i blå sammet.

 

 

kalsonger2

Försök 4: Här har jag tagit nya tag och ritat av ett Ottobre-mönster på kalsonger i stl 104. Men HJÄLP vad stora. Tekniken jag använt är att limma ihop delarna med limpenna (köpt hos Bibbis) och sedan sy ihop dem direkt med avig tretrådig täcksöm på Coverpron. En hyfsat bra idé, men ack så pilligt med så mycket täcksöm. Det gäller att trådarna inte släpper i slutet av sömmarna. Det krävdes också en rejäl resårmudd för att få dem att sitta uppe! 

kalsonger1

Försök 5: Här har jag förminskat framstyckena ganska rejält och ändrat taktik så jag sytt uteslutande med flatlocksöm på overlocken. SÅ mycket mer bekvämt. Allt som går att göra med Babylock Imagene är bekvämare än Janome Coverpro. De här tycker nog jag blev de snyggaste. Det tycker även ägaren, men det är inte modellen eller sömvalen som verkar spela någon roll för honom utan att det är biiiiiiilar på dem 🙂

Sammanfattningsvis så går polarn-varianten extremt mycket snabbare att sy och funkar precis lika bra, men Ottobre-modellen ser nog lite proffsigare ut. Hm… får se om jag orkar göra några fler. (Det gör jag, om jag känner mig själv.)

Ibland lönar det sig att ärva och sy eget. Sex par kalsonger, som här, skulle i nypris på Polarn och pyret idag kosta 594 kr. Såhär ser årets modell ut.

2 thoughts on “Jakten på de perfekta kalsongerna

  1. Ping: Övning ger färdighet: Två till kalsonger :-) | Klippertill

Kommentera

