One size and one model fits all!

kung_tiger_live

En kung och en tiger, eller en trollkarl och en leopard, eller…kungdress

…en skön dress att åka rutschkana i helt enkelt 🙂tiger_djungel

Den här dressen har en resårtråd i midjan och en svansglitterdress

Annars är alla kläderna samma mönster, i princip

Material: Konstiga tyger som jag har fått eller som av olika okända anledningar har hamnat i mina förråd. Det vita glansiga tyget är tunnast tänkbara fodertyg. Det svarta tyget är så kallad krossad plysch. Det är väldigt billigt men VÄLDIGT svårt att sy i. Det fäller, det glider, det rullar sig, det… är inte lätt helt enkelt.

Mönster: Jag har utgått från en singoalla i vävt tyg (Mini Print från Ottobre) i stl 110 (ser ut såhär i ”original”. Det är alltså en grund bestående av framstycke, bakstycke och två ärmar med raglanskärning.  Istället för att rynka halsen och sy på ett kantband har jag tagit antingen en bred elastisk mudd eller en lång dubbelvikt rektangel som ger en lös variant av polokrage. Detta gör att kläderna är jättelätta att ta av och på och rymligheten gör att man kan ha på sig vilka kläder som helst under. Det är medvetet att det inte är luva på kläderna (löss)… Ärmarna har jag antingen gett muddar eller bara overlockat. Inte så noga. Applikationer efter tycke och smak. Längd spelar inte så stor roll heller. Jämfört med mönstret har jag förlängt fram- och bakstycke så mycket som tygerna har räckt till. På den svarta dressen har jag ställt ut fram- och bakstycket rejält. För en liten kille (mindre än en meter = 2-3 år) så blir det som en stor särk, för ett större barn (ca 115 cm = 5 år) blir det som en ”tunika”. Jag tycker modellen är helt unisex och det är mycket lättare att sy såhär än att göra en variant av onepiece (vilket man kanske gör om man tänker att sy en maskeraddräkt till ett barn). Ska man sy kläder till en hel avdelning på en förskola och inte har oceaner av tid så funkar detta bra (gissar jag). Vill man få en annan feeling så syr man i en resår i midjan. Jag har kört ett varv med smocktråd. Går ju förstås att göra en resårtunnel eller sätta i ett skärp/vackert band.

Tips för att sy prinsessklänningar som utklädningskläder finns här!

 

One thought on “One size and one model fits all!

  1. Ping: Trevligt klänningsmönster för vävt tyg! | Klippertill

Kommentera

