Triss i prinsessklänningar och mönster/beskrivning

Sommarsemester betyder utklädningsklädstillverkning för mig! Här kommer resultatet av ett ryck med prinsessklänningar som jag satt igång för att ”bli av” med massa tyg som gör att tygskåpen (ja, de är flera :-)) här hemma svämmar över. Målet är att skänka ett helt gäng utklädningskläder till barnens förskola. Det var ett projekt jag började på förra året men aldrig kom till skott med. Nu har jag hittat ett sätt att sy som verkar funka.Prinsess1Lagerrensning i tygförrådet avdelning ”omöjliga gamla gardiner och andra loppisfynd”Prinsess2

Tricket här är att axelbanden är av resår och på det sättet behövs varken knappar eller dragkedja

Prinsess2a

Jobbig detalj att sy? Nej, inte det minsta. 100% återbruk av en gardin som måste kommit till under någon historisk period då gardinmodet var enormt fluffigt 🙂 Prinsess3

Samma mönster en gång till kan man säga, men här en helcirkelkjol istället för volangerPrinsess3a

Dekorationsband och som sagt, axelband i resår

Vill du också sy denna utklädningsklänning? Jag har ritat upp lite mönsterdetaljer och storleken blir lagom för 4-5 år (stl 104-110). Jag sparade dessa anteckningar som pdf om någon vill skriva ut! Kolla Prinsessklänning1 och Prinsessklänning2.

Lite bra att tänka på:

  • Det går att sy i precis vilket tyg som helst, men de här glansiga fodertygerna och syntetiska materialen är ganska hala och svåra.
  • ”Livet” består av ett bakstycke och ett framstycke som är likadana. Sicksacka eller overlocka, sy ihop sidsömmarna, vik ner och ”fålla” ärmhålor och överkanterna. Sy fast dekorationsband på framstycket. Sy fast resårband som axelband (se pdf-mönstret).
  • Om man inte har resåraxelband kan man också som i den första klänningen sy i ett blixtlås i ryggen, men det är ett kapitel för sig 😉 I alla fall för en mer oteknisk hemsömmerska (som jag).
  • Jag har gjort tre varianter på kjolar. Den första består bara av långa våder och så en ”överkjol” av en gammal spetsgardin. Den andra består av långa rektanglar som är rynkade i övre kanten (jag har gjort det med en smocktråd, men det finns många andra sätt). Rynka lagom mycket så att det passar i ”nästa” del. Den tredje varianten är en helcirkelkjol. Enkelt och festligt, men det drar väldigt mycket tyg. Här är det utifrån en tygbit på 1 x 1 m, men det får gärna vara större!
  • Klänningen är lätt att sätta utanpå andra kläder och barnet kan kliva i och ur kläderna lätt själv.

Material: Allt är återbruk/fyndlåda/loppis utom resåren som är från Oaffen.

Är du intresserad av utklädningskläder? Håll utkik för jag har tre nya dräkter på gång som INTE är prinsessrelaterade. Frågar om mönster? Maila gärna, se under kontakt.

 

2 thoughts on “Triss i prinsessklänningar och mönster/beskrivning

  1. Ping: One size and one model fits all! | Klippertill

Kommentera

