Som en polkagris

polkaklänning Jag tog ledigt i eftermiddag, och vad känns mer ledigt än att sy!

pionklänning Rosa rosor, rosa pioner och en rosarandig sommarklänning – känns rätt på något sätt 🙂

valknapparDetaljer i turkost och blått

Material: Velouren har jag köpt av en kompis (har en facebooksida, hon syr och säljer!). Turkos muddväv är från Tygposten och de gulliga knapparna med valar är från Oaffen. De passade PERFEKT i prymtången till skillnad från det megastorpack jag köpt från Stoff och stil. Velour förresten, lite otippat på en sommarklänning, men tänk så skönt att ta på sig efter ett kallt dopp i en sjö…

Mönster: Detta är stundens ingivelse. Jag tog ett tröjmönster från Ottobre och gjorde om det till kort ärm, kapade det strax över midjan, la till en bit muddväv på mitten som är ungefär (lite smalare) samma bredd som livet samt en kjoldel. Jag har fållat ärm och kjol med avig trippelsöm, men jag tog vit tråd som knappt syns för att det inte skulle bli ”för mycket” (som jag tyckte det hade blivit med turkost). Halsringningen är ett simpelt ”snabbsprund” som inte tål att synas i närbild. Jag klantade mig med kantbandet och sömmen svajade hit och dit vilket ser rätt fult ut, men det får vägas upp av hur nöjd jag blev med klänningen i övrigt, och hur nöjd jag är över att ha fått sitta och sy i lugn och ro en hel eftermiddag istället för att jobba 🙂

 

Kommentera

