Sommarpyjamaser till syskonen

Nu var det rekordlängesedan jag bloggade. Jag har helt enkelt inte fått något färdigt. Men nu när våren äntligen kom tillbaka kom också lite inspiration. Sommarpyjamaser av mjukaste sort!

BildTill storasyster och lillebror, återstår bara att bestämma rullfåll, mudd eller kantband på de korta pyjamasbyxorna.

Mönster: Diverse från Ottobre.

Material: Byxor är interlock från Tygposten, tröjorna är kantade med det samma och de randiga jearsytygerna är från Znok.

Nytt för mig var att lyckas med att sticka ner en overlocksöm med en trippel avigsöm på Coverpron.BildDen nedstickade sömmen gör att inget skaver och pyjamasen blir maximalt bekväm.

Så som jag gjorde var att minska på stygnbredden på overlocken så mycket som instruktionsboken rekommenderade. Sedan pressade jag på sömmen. När jag sedan sydde över från avigsidan så gick mittennålen på sömmen och de båda yttre nålarna gick utanför. På så sätt var det lättare för maskinen att mata jämt än när det går två nålar i tjockt tyg och bara en i tunt. Jag lättade pressarfotstrycket rejält också.

För första gången har jag också kantat med interlock.BildKul med det randiga som gjorde att samma tyg gav kantband i olika färger!

Det var extremt mycket lättare att skära ut remsor i detta tyg som inte rullade sig. Det formade sig också mycket bra. Men eftersom det är så ”löst” så blev halsarna lite för stora. Jag skulle ökat på diffen vilket jag kom på efter hand.

Jag tycker det blev två riktiga karamellpyjamaser 🙂Bild Syskon tillika goda vänner

Kommentera

