Dockparaden

Jag vet inte var kvällarna tar vägen. Det är nog att jag jobbar lite hårdare så jag är för trött på kvällarna. Och kanske att vi börjat se en ny serie på DVD. Men sytt har det inte blivit mycket av. Jag har sytt en klänning till mig själv med mönster ur Jenny Hellströms bok, men den blev så bedrövligt ful så jag klippte sönder den och sydde en klänning till min dotter, men den blev också helt misslyckad, så nu vill jag helst inte se det tyget igen. Klart för soptunnan. Jag har också sytt ett par kalsonger till lille gossen men där krånglade cover-pron så jag kände mig som en nybörjare igen. Tråkigt. Och slutligen fick det bli en liten mössa men den har jag inget kort på.

Men en rolig sak har vi gjort i alla fall, jag och lill-klippertill. Vi samlade ihop alla dockor hon gjort av toarullar och gjorde en utställning, bara för oss två. Jag är tagen över dessa oändliga variationer på ett och samma tema:

matildasdockor

Det finns en berättelse om varje toarullsdocka, för den som vill lyssna!

dockor2 dockor3 dockor4

Detta påminner mig om en utställning jag såg för många år sedan på Akvarellmuseet i Skärhamn. Det var en konstnär (Olav Christoffer Jensen) som målade liknande former med liknande färger, och han hade gjort 115 snubblande lika verk. Utställningen bestod alltså av tavla efter tavla med samma naiva, ickeföreställande motiv i matta lätta färger. Jag minns att jag tyckte det var roligt och fascinerande. Men den jag besökte utställningen med blev så provocerad och arg att vi nästan blev osams. Eller, vi blev det. När jag några år senare kom tillbaka till museet köpte jag en plansch från den där utställningen och nu har jag ramat in den och vi har den på väggen hemma. Det är både en fin bild och en påminnelse om detta med att uthålligt försöka fortsätta att vända och vrida på en och samma sak. Det är raka motsatsen mot det idiotiska budskapet ”du ska inte grubbla så mycket”.

Det är frestande att säga om de här dockorna: ”ska du inte prova något nytt ny”, ”kan du inte försöka jobba lite mer med den här dockan”, ”är du redan klar” osv. Men varför liksom? Processen här är ju alla dockorna som en helhet. Vilken fantastisk drivkraft.

2 thoughts on “Dockparaden

  1. Lill-klipper-till gör ju något nytt varje gång, eftersom varje docka är unik 🙂 Fantastisk kreativitet! Inte helt enkelt med så mycket variation på samma grund 🙂 Härligt!

  2. Fantastiskt!! Lyllos Matilda som har en så klok och pedagogisk mor!! Kan du inte lägga ut en bild på affischen? Jag blir ju nyfiken..

Kommentera

