Liten klänningsparad

 

skillaGod långfredag alla bloggläsare

För ett par helger sedan var vi och besökte släktingar i Stockholm. Vi hann med ett kort besök på en second-hand-butik, jag tror det var den här och som vanligt gick jag igenom alla textilier. Jag hittade det här tyget, bland annat, och tänkte genast princessklänning.

blåprinsess

Det här ska bli en present till den lilla stockholms-sysslingen som kommer att besöka oss i helgen. 

Jag har kopierat min dotters succéklänning som hon fick i present en gång av sin moster (min syster alltså). Vad jag än kommit med i hemsydd väg har inget slagit den. Jag tror hemligheten med att lyckas med princessklänningar är

  • Maximal snurrvidd = klipp kjolen som en hel cirkel.
  • För att inte jobba ihjäl sig med kantning av denna långa omkrets som blir, använd rullfåll på overlocken!! Inte det snyggaste, men ändå bästa alternativet för en utklädningskjol.
  • Jag har sytt på en underkjol av tyll och det var nog en viktig grej för princesskänslan.
  • Baktill är det en rejäl dragkedja som går ganska långt ner så det är lätt att kliva i klänningen.

Jag ska nog göra ett mönster på den här varianten för jag har mycket gamla spetsar och gardiner hemma som väntar på att bli utklädningskläder.

Men det stannar inte vid detta. Jag har också varit på utförsäljning (snyft) hos RebDesign i Tibro. Butiken ska stänga pga sjukdom. Väldigt tråkigt. Men verksamheten ska tydligen ändå fortleva i någon form. Hur som helst – all trikå 90 kr/metern är ju aldrig fel (håll utkik på en hennes facebooksida för mer rea kommer säkert där). Det fick bli en klänning till som jag hoppas passar samma tjej!

klänningeget

Rosa och grönt, faktiskt samma färger som jag sytt i till henne förut – visst ser det somrigt ut!?

 

klänningdetalj

CoverPro – jag älskar dig just nu!! 😉

Mönstret är ett hopkok. Jag har ritat av ett tröjmönster i Ottobre ner till ärmhålorna, därifrån har jag fortsatt med en kjol utifrån ett klänningsmönster. Och så har jag gjort fickorna på fri hand.

 

2 thoughts on “Liten klänningsparad

  1. Som hon har älskat denna klänning. I helgen har jag lagt undan den bland mycket få plagg som läggs i spara-till-barnbarn-lådan….

Kommentera

