18 bilder på krage och blixtlås: SUPER-tutorial :-)

 

tvåfleeceHärmed förklaras: HUR MAN SYR EN SÅN HÄR KRAGE OCH BLIXTLÅSET!

Jag har sytt flera hoodies och jackor efter olika mönster. Många gånger har det blivit fantastiskt lyckat på första försöket, även när jag i princip klippt på fri hand. Vissa gånger har jag följt mönster slaviskt och ändå fått sprätta samma blixtlås 5 gånger. Nu hade jag köpt hem den här gulliga fleecen för att sy tröjor till de båda små, men jag drog mig verkligen för det. När jag sytt den ena (den med grått blixtlås) bestämde jag mig för att fota varje steg och verkligen försöka förstå hur jag gör, och sedan visa det här – så kan både jag och andra för evigt minnas hur man gör rätt 🙂

Andra bra tutorials som visar delar av denna process finns här och här. Jag är själv- och internetlärd, verkligen ingen syslöjdsfröken, så det kan hända att denna förklaring innehåller flera ”fel”, men det funkade för mig i alla fall.

Ok, häng med:

Du behöver:

– Ett mönster på jacka, hoodie, luvtröja eller till och med vanlig rymlig tröja. Är det ett mönster för vanlig tröja så dela framstycket i två delar. Lägg till en krage genom att mäta halsringningen och klipp till en rektangel med denna längd. Är det en luvtröja så kapa luvmönstret så det blir till en krages bredd.

– Infodringsdelar – se Bild 2 i förklaringen nedan.

– Ett blixtlås som heter just ”jacka” – det ska vara delbart! Det får inte vara för kort. Är det däremot för långt kan man klippa av det till lämplig längd (googla hur, eller enklare: sy fast ett litet band högst upp som nytt ”stopp”).

Sedan är det bara att sätta igång. Fleece är tjockt men ganska lätt att sy i. Principen är förstås den samma även om man syr i annat material.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Jag råkade döpa två bilder till bild 15, hoppas det inte förvirrar. Avslutningsvis sy en stickning från rätsidan utmed dragkedjan på högre framstycket, upp över kragen, längs med ytterkanten på kragen, ner utmed andra sidan av kragen och tillbaka ner utmed framstyckets vänstra del. Obs att man kan trycka på paus i bildspelet så man hinner se ordentligt. 

Lycka till!

Mönster: Luvtröja från ottobre, modifierat

Material: Mudd och fleece från Tygposten, band i nacken från Oaffen och hängband tror jag är från Panduro? Dragkedjor är köpta på loppisar.

6 thoughts on “18 bilder på krage och blixtlås: SUPER-tutorial :-)

  1. Ping: Hoodie till min man | Klippertill

  2. Ping: Gult – påskens färg och min älsklingsfärg | Klippertill

  3. Så pedagogisk! Dock undrar jag om det är framsidan på fleecejackan som stadbandet sys fast i. Har fått lära mig att det är baksidan, men spelar det någon roll? Tack!

  4. Ping: En ny (symaskins)baby! | Klippertill

Kommentera

