Miljövänligt – på riktigt!

Igår gick dagen i miljötänkets tecken för mig. Först läste jag en artikel av en som forskar om hur så kallade carbon footprint calculators bidrar till att öka människors medvetande om sin milijöpåverkan, du kan testa dig själv här i en svensk variant! Sedan var jag med på ett seminarium om detta.

En post i det här testet, som alltså menas visa hur mycket vi bidrar till klimatförändringarna, var hur mycket kläder vi köper (förutom hur vi värmer upp vårt hus, hur mycket bil vi kör osv.). Jag köper väldigt lite kläder, men å andra sidan väldigt mycket tyg. Ibland talas det om GOTS och Eco-märkta kläder. Men det i särklass miljövänligaste måste ju ändå vara att sy i tyg som redan har gjort sitt i påverkan på miljön, dvs. gamla kläder! Det är som att handla ”skattefritt”. 

Sagt och gjort. Pyjamasen jag sydde igår gjordes av tre plagg som låg i en bärkasse i garaget på väg att slängas: En t-shirt som jag tycker är ful, en t-shirt som min man använt massor så den tappat formen framförallt i halsen och ett par strumpbyxor som hängt med sedan 1970-talet men nu blivit lagade både en och två gånger och till sist fått hål igen.

Mönster: Basmönster ur en gammal Ottobre på tröja och tights i stl 110. Tightsen har jag sedan gjort lite utställda i benen så de passar bättre som pyjamasbyxor + satt på mudd. Alla sömmar utom fållarna är flatlocksöm på Overlockmaskinen. Dels ger den en ganska tuff känsla, dels är den helt platt på avigsidan vilket är bra i en pyjamas = inget som skaver.

Material: Allt utom resåren i midjan på byxorna och hängbanden i båda plaggen är återbruk. Tyckte pyjamasen blev nästan lite väl tuff så jag ”kompenserade” med ett gulligt band med små hjärtan som hängband. Det är köpt på Hemtex.återbrukspyjamas1Ett litet tryck på pappas stora tröja blir ett stort tryck på lillens lilla tröjaåterbrukspyjamaströjaNär det inte gick att få ut hela ärmar så skarvade jag in en bit från den andra t-shirten. Tyckte det bidrog till känslan av ett set.återbruk3

En bit av strumbyxbenet fick bli benmudd

6 thoughts on “Miljövänligt – på riktigt!

    • Ja, han tyckte nog det den lille gossen. Dessutom blev han otroligt glad för han kände sig nog som om han fick ha pappas tröja, han kände ju igen den 🙂 Han blev så glad att han hoppade 🙂 Härligt det måste vara att vara 2,5 år ibland.

  1. Ping: Mera nallekläder | Klippertill

Kommentera

