Syr nyckelband!

 

Hejdå fula reklamband, hej vårblommiga hemsydda nyckelband 🙂

Jag använder faktiskt nyckelband jämt på jobbet, och för att inte glömma av eller tappa bort nycklarna i varenda rum jag går in i brukar jag faktiskt hänga nycklarna om halsen. Nu har jag i flera år gått runt med reklamband från min förra arbetsplats, men i morgon kommer det kännas härligt att istället hänga på sig det här. Det var så lätt och roligt att sy ett så jag fixade ett till min man också.

nyckelbandkortaTvå band behöver klippas till. Det korta sitter närmast nyckelhållaren.nyckelbandlångaDet långa bandet fäster i det tjocka spännet och de ändarna sys fast vid det lilla spännet.nyckelbandbrännJag provade att vika en extra gång när jag sydde på det ena bandet och på det andra brände jag ändarna med en tändsticka innan jag började sy. Något måste man göra för att banden inte ska fransa sig. Den sista varianten var enklast.nyckelbanddragkedjaFör att kunna sy nära spännet använde jag en pressarfot på symaskinen som är för dragkedjor. För att det ska bli hållbart har jag sytt två raksömmar bredvid varandra.nyckelbandklarDe här banden får följa med till jobbet hädanefter.

Materialen från de här nyckelbanden kommer från Oaffen. Men jag kom på att ett smart återbruk vore att klippa av banden från reklamband och behålla spännena, bara sy fast nya band.

Ett nyckelbandsset kostar 20 kr och banden kostar ca 15 kr för 1 meter som det gick åt här.

 

Kommentera

