Nu drömmer vi om nya trädgårdsprojekt

Även om det har varit fruktansvärt kallt i helgen så har det dragit någon slags vårvind över våra trakter. Hos brorsan där vi var i lördags kördes det fram trädgårdsmöbler på löpande band, och här har vi krattat upp i trädgården, eldat ris och… drömt om nya trädgårdsprojekt!

Varje år gör vi något, och varje gång motiverar vi med ”för sedan behöver vi inte göra något mer, då är vi verkligen KLARA, då kommer allt sköta sig självt”. Visst. Eller hur. Klar är man på vintern, då får man vara i trädgården i total harmoni, men så fort snön har smält och man ser de första tulplanlökarna sticka upp ur jorden, då vill man köpa penséer, kanske tänka på en robotgräsklippare, ha massa blommande växter, gödning på rosorna så de äntligen ska klänga så där vackert som det var meningen att de skulle osv. I år har jag blivit biten av tanken på ett litet växthus vid södervägg där det ska växa tomater. Som kommer hinna mogna innan frosten i oktober (har nämligen aldrig lyckats förut). Det är ett cykliskt förlopp (med trädgårdslusten) och det är säkert meningen att det ska vara så.

Till och med min mamma tror jag blev lite tagen av den här vårvinden, för hon kom med en önskan från klippertill: ett sommarlinne! Bara tanken är ju så hoppfull; att det ska bli så varmt någon gång att man går i solkläder (och rensar ogräs i sin trädgård). Sagt och gjort. Ett provlinne är redan klart:

linne1

En rymlig modell, för det är vävt tyg och utan knäppning eller dragkedjalinne2Övre delen av linnet har infodring och det är sedan sytt en stickning vid kanten av halsen och ärmarna

Material: Vad jag kunde hitta. Mitt lager av vävda tyger är verkligen begränsat. Det blå tyget är ett gammalt överkast i något jag tror kallas indisk bomull. I somras sydde jag ett par shorts till min son i det och tyget är jättehärligt. Lite samma känsla som jeans fast smidigare. Fodret är ljust mintgrönt (??) typ crêpat bomullstyg. Väldigt tunt och mjukt (och svårt att klippa i!).

Mönster: Jag följde mönstret i Jenny Hellströms bok Sy! Urban collection. Mönstret var lätt att följa och det gav verkligen en känsla av att lyckas. Inget är sytt med overlock utan jag har sicksackat och pressat isär sömmar och allt som man skulle göra – rena syslöjden! Det var det värt. Däremot är jag osäker på om modellen kommer sitta så snyggt på. Den blir väldigt vid runt magen och det kanske inte är så smickrande. Tar man in den blir det väl svår att ta på linnet. Hm. Men det kommer säkert duga för trädgårdsarbete, och vara svalt och skönt.

One thought on “Nu drömmer vi om nya trädgårdsprojekt

Kommentera

