Nalles nya kläder

nallekläderTusse har fått nya kläder!

Vi kallar honom vår ”proffsnalle”. Till och med jag hade honom när jag var liten, och ingen bringar sådan trygghet som han 🙂 Han får följa med till förskolan varje dag numera och jag tror till och med han har fått vara med i samlingen. På skoj satte jag på honom en liten babyoverall som jag sytt en gång och som aldrig kommit till användning. Den är i vit fleece. Efter några dagar förstår jag hur extremt smutsiga dessa små gosedjur egentligen är!! (Tveksamt om man skulle kalla overallen vit nu om man säger så.) Detta inspirerade mig till att sy en ny dress till nallen så han har ett ombyte när han ska ut och åka så ofta 🙂

Material: Randig resår och en randig knapp från Oaffen (tjusig va´!?) och övrigt är små stuvbitar från tygskåpet, det allra sista av turkos velur från Tygposten och djurtyg från Znook design som jag hade kvar.

Mönster: Till tröjan har jag använt ett babyoverall mönster som jag kortade av till en tröja, och så har jag gjort ett rejält sprund så att tröjan lätt kan träs över nalles stora huvud. Byxorna består av ett framstycke och ett bakstycke som är likadana, sedan har jag sytt på en så kallad bröstlapp och sedan hängslen. Allt är ganska slarvigt sytt. Jag orkade t.ex. inte trä om maskinen till röd tråd när jag kantade, vilket jag kan ångra lite, men inte allt för mycket.

Kommentera

