Klippertill testar damklädesmönster

MÖNSTERBÖCKERSer en trend hos mig själv på sistone – sy vuxenkläder!

Efter att ha testsytt lite med ganska stort mått av improvisation har jag uppenbarligen blivit allt mer sugen på att lära mig sy mer på allvar till mig själv. Det är en grym tillfredsställelse att sy till sig själv, men det går åt mycket tyg och när det blir fel blir det liksom mer fel än på ett litet plagg i stl 68. De här källorna för mönster har jag skaffat hem:

Burda easy: Finns på Pressbyrån. Tunna sladdriga mönsterpapper, konstiga ohippa modeller och resultatet har blivit – inget – fick inte lust att sy något faktiskt. Beskrivningarna verkar hyfsade annars.

Ottobre dam: Finns på Pressbyrån (välsorterade). Glad överraskning. Inte många mönster men alla verkade mer eller mindre ok att sy. Man känner igen sig från Ottobre barn. Storlekstabellen funkade perfekt för den t-shirt jag sytt (se nedan).

Jenny Hellströms senaste bok: Kom på posten igår. Cool, vänlig, inspirerande. Det här blir jag verkligen sugen på att testa. Finns även herr- och barnmönster. Men lite svårt också. Byxor i vävt tyg, till herr… DET blir en utmaning! Och är det värt det? Ja, kanske med tanke på min man som har en helt omöjlig storlek. Beskrivningar på ren svenska och många tips för variation. Kul.

ottobretröjadam

T-shirt med Ottobre-mönster

Material: Köpt på Znokdesign men det är Lillestoffs tyg. Rynkat med overlocken (blev lite ojämnt dock) och kantat med en remsa av tyget på Coverpron.

3 thoughts on “Klippertill testar damklädesmönster

  1. Toppen är jättefin – men finast är du!! En riktig naturskönhet! Hoppas du inte blev ledsen nu för att jag inte gav din sömnad hela uppmärksamheten 😉

  2. Ping: Gult – påskens färg och min älsklingsfärg | Klippertill

Kommentera

