Jackan som nästan blev slutet på min sykarriär ;-)

jacka1

Nu är den äntligen klar

jacka2

Vårjackan till våren själv!

jacka3

Som synes har jag sprättat så många gånger så jag till slut inte har ids pilla bort alla gamla trådrester, men de slits väl bort med tiden?jackanDet är rött kviltat fodertyg, jeanstyg och så inslag av röd trikå – ett av de avgörande misstagen

 

Material: Jag önskar att jag kunde säga att jag sytt i ”fultyg” bara för att testa, men detta är faktiskt nyköpta tyger från Tygposten. Inget åkerbruk och inga loppisfynd alltså. Jo, möjligen dragkedjan är köpt på loppis. Det var lite därför jag inte kunde med att slänga projektet i papperskorgen, trots att allt blev så fel. Dekorationsband på ficklocken är från Oaffen.

Mönster: ”Against the wind” ur en gammal Ottobre. Jag har faktiskt tidigare sytt av just detta mönster med väldigt bra resultat. En jacka som blev använd hela förra hösten. Egna påhitt/tillägg är att göra muddar i fodret på ärmarna och att sy en krage istället för en luva.

Detta gör jag inte om:

  • Få för mig att det är snyggt med svarta stickningar som kontrast på ljusblått jeanstyg (bara för att jag inte orkar byta tråd i symaskinen). Det ÄR inte snyggt.
  • Blanda inte tyger i samma plagg med för olika elasticitet, det blir helt oberäkneligt.
  • Sy dragkedja och krage utan att först kolla den här tutorialen.
  • Ficklock. Det är bara så himla svårt att få snygga och det finns massor av andra fickvarianter som är minst lika fina.

Men jag kommer sy fler jackor, för det är verkligen något visst med hemsydda ytterplagg. Och jag tänker göra en tutorial till mig själv nästa gång så jag minns mellan varven hur man gör med den där listen och alltihop.

 

 

One thought on “Jackan som nästan blev slutet på min sykarriär ;-)

Kommentera

