En namnfilt

filtnamnÄntligen något som lyckades

De senaste sydagarna har varit fruktansvärda. Jag har försökt och försökt och försökt att sy en jacka med foder. Sprättat. Letat tutorials. Tråcklat. Sytt. Sprättat. Dragit ett djupt andetag. Försökt tänka positivt. Sprättat. Till slut tänkte jag till och med tanken ”nä, tänk om man skulle KÖPA en jacka istället, i en AFFÄR”. Jag kunde helt enkelt. Inte. Få. Till. Det.

Men jag har inte gett mig ännu. När det här är klart ska jag lägga upp tidernas bästa tutorial på hur man syr en jacka med foder, krage, knapplist och dragkedja. Något att se fram emot!

Men under tiden fick jag rädda helgen med att sy något lätt. En filt. Detta är en beställning faktiskt av en kompis som fick en i present när hon fick sitt första barn. Hon önskade sig en till sitt andra nu. Något med namn, blått och randigt. Här kommer några filttips:

  • Velour är mysigt men fleece är varmt, dessutom billigt. Och lätt att sy i.
  • Trikå finns mycket snyggt att välja mellan, här är det randig jersey från Tygposten. Men det är svårt för det blir lätt bubbligt. Ett tips är faktiskt att använda flanell. Jättemysigt på en babyfilt, billigt och lättsytt.
  • Det går i princip lika bra att vändsy filten som att kanta, mycket lättare också. Nu har jag kantat och det gick bra, men det är inget att rekommendera om man är helt nybörjare.
  • En namnfilt är en garanterat personlig present till en nyfödd och den kan användas länge!

Applikationen har jag gjort genom att

  • klippa ut bokstäver i fleece på fri hand,
  • tråckla fast med några enstaka stygn för att se noga att de hamnade som jag ville,
  • stryka på en bit vliseline på baksidan av trikån där applikationen skulle hamna för säkerhetsskull och sedan
  • zickzack.

Det är förvånansvärt enkelt att få det snyggt. Denna variant har jag gjort flera gånger förut, men varning för att göra tvärt om – trikåapplikation på fleecetyget. Jersey är mycket svårare att få på snyggt. Då krävs vliseline på baksidan av bokstäverna också!

Jag kantade med jersey på bandkantaren. Det luriga var att behöva skarva ett kantband men det gick ok. Jag ”lagade” några hoppstygn genom att sy lite här och där med vanliga maskinen efteråt.

Nu åter till slitet med jackan 😉

2 thoughts on “En namnfilt

Kommentera

