Sytt till en 99-åring

linne1

Fint under…

Linne2för den som kanske inte har så lätt att dra kläder över huvudet eller knäppa en BHlinne3Notera två olika kantband – snedslå i trikå och kastning med remsa

Ibland känns det plötsligt så otroligt värt att ha köpt alla dessa symaskiner och tränat på alla dessa plagg: När det kommer en riktig specialbeställning. Min gammelmoster fyller 100 år i sommar. Hon behövde uppdatera sin underklädsgarderob, och med ålderns rätt (!) har hon kanske andra behov än de man lätt kan fylla på KappAhl eller Lindex. Detta är lite extra tjockt och varmt, framknäppt, knäppt med kardborrar (lätt!) och dekorerat med en liten sidenrosett.

Material: Tygposten. Jag har både kantat med remsa från tyget, men sedan gissade jag att ärmarna blev för trånga så jag fick klippa ur dem mer, och då hade jag ingen mer remsa att kanta med. Som tur var hade jag snedslå i trikå i en låda i en bra naturvit färg. Denna är köpt på Bibbis textil. Jag sydde fast den med hjälp av overlock och två nålar på CoverPron (går också med tvillingnål på vanlig maskin). Blir väldigt fint faktiskt, om man nu inte orkar skära remsor med exakt rätt mått jämt. Jag har också använt ett bomullsband som ”foder” i framknäppningen för att få det stabilt och inte skavande runt kardborrebanden.

Mönster: Eget, eller inget.

Om man är intresserad av mer handikappvänliga plagg man kan sy åt sig själv eller anhöriga ska man kolla in den här fina bloggen http://textilochtips.wordpress.com

 

One thought on “Sytt till en 99-åring

  1. Ping: Anpassa befintlig BH till mer lättknäppt | Textil och tips

Kommentera

