Sy i byggplast!

sytillbadrumBadrumsförvaring som inte var så lätt att fånga på bild. Men den är faktiskt både ganska snygg och framförallt diskret 🙂

Nu har jag inte bloggat på flera dagar. Anledningen är att vi jobbat med att möblera om och städa här hemma. I julas var det ju syrummet som fick sig en omgång. Denna helgen badrummet, bland mycket annat. Jag sydde den här smått knäppa, men fiffiga grejen: En förvaringsmojäng sydd i – det alla sytokar skaffat sig vid det här laget hoppas jag – BYGGPLAST! Det är ju suveränt att ha till att rita mönster på, man ser linjerna genom plasten, den är lätt att klippa i och håller bra. Efter att ha kollat på programmet Superdräkten på SVT så har jag blivit lite extra inspirerad av att man kan ‘göra vad som helst’ av ‘vad som helst’. Så varför inte sy i byggplast?

Material: Byggplast från Byggmax. En gammal plastgalge som säkert är från IKEA eller något? Vanlig symaskin att sy på. Man behöver inte zickzacka 🙂

Mönster: Klipp till en lång rektangel av byggplast som är lika bred som galgen. Klipp ut mindre rektanglar och sy fast med en raksöm utom upptill då förstås (där ska man ju stoppa in grejer).

Tips 1: Facket för blöjor är ”utställt” för att rymma lite mer. Jag gjorde det genom att klippa fickan något i den här stilen:

Mönster förvaring

Skiss på vilka bitar som ingår

Tips 2: Facket längst ner är till för badankor. Och de är många. Och blöta. Det fick mig att lämna luckor i raksömmen (börja och sluta med att fästa) för att vattnet från badankorna ska rinna ut.

Tips 3: Man kunde ju ha gjort något snitsigt med öljetter för att hänga upp grunkan. Men jag sydde helt sonika fast övre kanten genom att vika den runt galgen och sy en raksöm. Detta för att inte behöva skruva något i onödan, bara att hänga upp den på en annan hängare som redan fanns. Något annat jag tänkte på var att man kunde dekorerat det genom att måla med permanenta pennor på plasten, typ gulliga fiskar eller sjöstjärnor eller nåt. Men nu var det inte dekoration det handlade om, utan ett desperat försök att röja upp i det stökiga badrummet 🙂

Tips 4: Badkaret är ett perfekt ställe att ha som skötpats för barn som kan stå på sina ben och alltså inte ligger på skötbord längre.

Ja, det här var lite av vad jag gjort i helgen. Sömnad är så mycket mer än perfekta kantband i designade jerseytyger. Eller hur? 😉

One thought on “Sy i byggplast!

Kommentera

