Man fyller bara fem en gång i livet

5årsdag1

Idag har vi firat vår flicka som fyller fem år i morgon. Det känns nästan lika omtumlande nu som för exakt fem år sedan när hon föddes. Varenda sak gör man ju för första gången med sitt förstfödda barn. Det är så stort att det inte går att omfatta upplever jag.5årsdag2 Februari, vilken underbar årstid att födas på! Idag var vi ute och inspekterade tulpanlökar vi satte i höstas och konstaterade att alla kommit upp. Förra året var det snö vid den här tiden. Men oavsett väderlek så är en sak gemensamt; ljuset vänder åter!5årsdag3 Så söt och så kapabel!

5årsdag4

Gissa vad detta är!? Målet för skattjakten. Visst glänser de väldigt silvrigt och fint? I dem ligger godis som vi köpt och fördelat mycket nogsamt. Dessa hängde vi sedan upp på ett omkullfallet träd ute i en hästhage, ett träd som är perfekt att klättra i. Alla fick leta upp var sin skatt.

Material: Billigt men tjusigt syntettyg från Tygposten. Guldband från samma ställe.

Mönster: En rektangel. Overlocka det som ska bli påsens kant och lägg samtidigt dit bandet så det körs fast (två band på varje påse). Vik den sedan på mitten och sy två sömmar. På detta sätt syr man åtta skattjaktspåsar på 20 minuter! Gasen i botten på overlocken! Själva godiset/fikat fick sedan ligga i en vanlig fryspåse som vi la i påsen tillsammans med hästklistermärken och en festis.   5årsdag5

Min erfarenhet är att barn äter väldigt lite på barnkalas. Vi struntade helt enkelt i tårta och massa olika sorters kakor. Vi körde all-in på nybakta bullar och festis (förutom godisen då). Men så slog det oss idag på morgonen att en av gästerna är laktosintolerant. Vad göra? Vi hade inget margarin hemma utan bara smör, och då är det verkligen inte lätt att komma på vad man kan baka. Tills det enklaste av enkla slog mig: rulltårta! Det är ju bara socker + ägg + mjöl + bakpulver, och så ska man tillsätta mjölk men det bytte vi ut mot vatten. I muffinsformar, på med lite florsocker/vatten/karamellfärg och strössel. Klart. På 20 minuter det med. 

Nu är det ju bara timmar kvar till den rätta dagen, så jag avslöjar vad som ligger i paketet från mig:

HelloKittySet

Hello – kitty – set. Jag sätter upp det på listan över ‘saker jag aldrig trodde jag skulle göra innan jag blev förälder listan’. Men man fyller bara fem en gång i livet.

Material: Randiga tyget är från RebDesign i Tibro, rea i somras. Övrigt Tygposten.

Mönster: Tröjan är från Ottobre (jag tror det är näst senaste numret). Volang!! Kan man tänka sig. Och kjolen har jag själv hittat på mönstret till. Det är sydda väck i bak och fram, mudd i midjan och samma volang som på tröjan.

Hoppas nu att det blir en fin dag i morgon!

 

 

3 thoughts on “Man fyller bara fem en gång i livet

  1. Grattis till Matilda!! Det äääär ofattbart att leva med ett barn. Därtill sitt eget:-) Tur att du gör Hallo Kittykläder. Det är bra för henne!;-) Själv minns jag min första tröja med tryck…det var ett par fåglar som glittrade lite. Det vackrast jag hade!

Kommentera

