Ett par präktiga byxor

traktorjeansEtt par jeans kort och gott traktorjeans1En blandning mellan byxlinning och mudd

Mönster: Eget, stl 98-104

Material: Jeanstyg från Tygposten, mudd från London och band från Oaffen

Jeans är något som jag tänker att man köper, det är för svårt att sy. Jag har nu köpt kanske 4 par begagnade jeans (i 20-kronors-klassen) och är inte nöjd med något par. Och inte lille pojken heller. Han grät faktiskt när han skulle ta på sig jeans, han är så van att gå i mjukiskläder. Jag har nu studerat modeller jag tycker är bra, mätt och tänkt lite och sytt ett par egna jeans. Det är verkligen värt besväret. Grejen med jeans är att man både syr ihop de olika delarna (med overlock) och sedan syr en söm på vanlig maskin strax bredvid så att sömsmånen lägger sig platt ner åt sidan. Det kallas stickning och man ”stickar ner” var helst man kommer åt. Här har jag gjort det på sidsömmarna, linningen och besparingen (eller vad det heter?? den övre delen av bakstycken).

Tanken med de här byxorna är att de ska vara absolut basic. Mjuka. Diskreta i färgen och passa till vad som helst (därav inga färgklickar på fickorna, inte ens kantningen). Inte för trånga. Mycket att växa i. Jag tror det lyckades.

One thought on “Ett par präktiga byxor

  1. Ping: Tröja till tuffing? | Klippertill

Kommentera

