Sy en rolig hatt. Hur jag gjorde!

Här kommer en bas för att göra eget mönster och sy en hatt till utklädningskläder! T.ex. en snusmumrikhatt!?

stor hatt

Hatten som hörde till maskeraddräkten i förra inlägget

1. Fixa ett mönster (mitt exempel blir en hatt som passar till en 4-5-åring)

  • Börja med att mäta huvudets omkrets med ett måttband. Exempel 54 cm.
  • Räkna ut diametern: Dela omkretsen med 3,14 (dvs. talet PI). Exempel 54 cm / 3,14 = 17,2 cm
  • Rita upp diametern med linjal på ett papper. Mät ut mitten genom att ta diametern delat med två. Exempel 17,2 / 2 = 8,6 cm.
  • Rita flera diametrar som alla korsar varandra i mittpunkten. Fyll sedan i ytterkanten så att det bildas en cirkel. (Har man en passare kan man förstås göra detta på ett enklare sätt!)
  • Klipp ut cirkeln, även det som blir kvar av pappret ska användas, så spar det!
  • Vik ihop den utklippta cirkeln så att du får en fjärdedel av cirkeln, en tårtbit kan man säga
  • Lägg ”tårtbiten” på ett nytt papper. Nu får man använda sin fantasi lite granna. Lägg till 1,5 cm på båda sidor (men sy inte med så bred sömsmån, utan sy i kanten!!) och improvisera sedan fram en form på hatten. På den prickiga hatten har jag gjort som bilden visar (en höjd med samma mått som hattens diameter). Tänk på att rita ganska rakt närmast sömsmånen, innan man sticker iväg och gör en spets längst upp. Man kan göra hatten hög, som på snusmumrikhatten, eller mer som en vanlig mössa/solhatt. Fyra bitar ska sedan klippas ut av den här mönsterdelen.

Detta bildspel kräver JavaScript.

2. Fixa till brättet 

  • Lägg det som blev över när du klippte ut cirkeln på ett tyg. Rita med en penna knappt en cm innanför (det är så man lägger till sömsmån!)
  • Mät med en linjal önskad bredd runt om. Jag tog 10 cm, det är nog det bredaste man kan ta. Mät lite här och var och rita sedan den yttre cirkeln.
  • Klipp ut två brätten, samt ett i vliseline
  • Pressa fast vliselinet på en av brättedelarna
  • Lägg brätte-delarna räta mot räta och sy i den yttre cirkeln
  • Vräng den rätt – pressa med strykjärnet!!
  • (Nu ska man egentligen sy stickningar, flera stycken, genom att sy runt runt på brättet, men det struntade jag i)

Detta bildspel kräver JavaScript.

3. Montera hatten

  • Sy ihop de fyra ”mössbitarna”
  • Nåla dessa mot brätte-delen. Jag menar det verkligen – nåla!! För det är inte säkert att det stämmer riktigt här nu. Det gör inget. ”Fuska bort” det som är överflödigt.
  • Sy ihop hatten och brättet.
  • Klar!?

Detta bildspel kräver JavaScript.

hattklar2

Några tips:

  • För att få ett riktigt snyggt brätte, använd tjockt och styvt vliseline, typ keps-material
  • För att få struten att stå upp, fyll den med kuddstoppning

hatt_klar

Annonser

4 thoughts on “Sy en rolig hatt. Hur jag gjorde!

  1. Ping: Maskeradsäsongen har börjat | Klippertill

  2. Hej! Herregud vad duktig du är på att sy! Jag har letat som en galning efter någon som visar steg för steg (inget stort fan av mönster man köper) hur man syr en one piece för baby ca 6 månader. Det skulle vara helt fantastiskt om du ville visa med bilder och beskriva hur man gör.
    Tack på förhand!

    • Tack! Det var en bra idé. Jag ska tänka på det nästa gång jag syr något liknande. Att sy en one-piece är inte det lättaste då det gäller att få till en bra knäppning, gärna med dragkedja, och det lyckas inte varje gång.

  3. Åh, tack tack tack för den här beskrivningen!! Min unge önskar sig en snusmumrikhatt mer än något annat i julklapp och jag hade ALDRIG kunnat göra hatten utan din instruktion.