Maskeradsäsongen har börjat

Roligaste projektet i veckan!? En snusmumrikdräkt. Jag har hjälpt en kompis som behövde en maskeraddräkt till sin son. Så himla kreativt måste jag säga, bara att komma på idén att inte klä ut sig till prinsessa eller pirat, utan en karaktär ur Mumindalen!! Roligt var det också på söndagskvällen när jag tänkte att jag äntligen skulle få ordning på mina sovvanor och lägga mig tidigt, och det knackar på dörren. ”Just det ja… det var ju ikväll jag hade lovat fixa det här :-)” Det blev en helkväll, med X antal misslyckade försök att få ihop den där hatten, och trevlig gemenskap under tiden! När jag berättade om detta på jobbet på måndagen visade det sig att många andra föräldrar kunde relatera. De hade stått inför samma typ av utmaning (eller omöjliga uppgifter om man så vill) många gånger; ”mamma, kan du fixa ett par änglavingar till imorgon”, ”pappa, kan du fixa en äggdräkt till mig”, osv osv. Det här var nog hyfsat enkelt i jämförelse!

snusmumrik1

Snusmumriken, en karaktär ur Mumindalen

snusmumrik-02

Knappar i ryggen, precis som i sagans dräktsnusmumrik-03

Fickor som matchar scarfen, lite konstnärlig frihet

Material: Grönt och gröngult bomullstyg från IKEA

Mönster: Jag tog mönster på en fleecetröja ur Ottobre för att få ärmar och axlar rätt. Resten är improvisation. Och en hel del jobb är gjort av min kompis. Jag bara hjälpte till med själva grunden.

Bra att tänka på med utklädningskläder:

  • Ska gå lätt att ta av och på, därför är det fuskknappar i ryggen och istället kardborreknäppning i fram
  • De behöver vara ganska rymliga så man får plats med andra kläder under (i synnerhet som den som bär den plötsligt kan tröttna på att vara utklädd mitt under maskeraden och då är det bra att ha något vettigt på sig under också)
  • Man behöver inte vara alltför noga när man syr, strunta i trådriktning, att nåla, välja rätt material mm. Hellre än bra är ledord. Det ska vara lika roligt att sy utklädningskläder som att klä ut sig!
  • Beskrivning på hur man syr hatten finns här!
Annonser

One thought on “Maskeradsäsongen har börjat

  1. Ping: Sy en rolig hatt. Hur jag gjorde! | Klippertill