Vändbart men ändå inte

 

Här är resultatet av några sykvällar den senaste veckan: En slags myskofta. Den skulle varit helt vändbar, och det var den också (därav lite sprätta-och-gör-om, för att få det rätt med ärmarna är inte speciellt lätt, trots tutorials på nätet!). Men när jag fått klart allt utom knäppningen bestämde jag mig för att köra med vanliga knappar, och då är ju det vändbara helt meningslöst, för man kan knappast ha dem ut-och-in. Jaja, en fodrad velourkofta är också grymt mysigt! Tyget har jag valt med omsorg, det är helt underbara färger tycker jag (skönt med något som inte är ljusrosa eller lila för en gång skull… blir mycket det annars). Fodret däremot hade jag köpt för att sy tights till mig själv, men, men. Matchningen kanske inte är helt självklar, fast helt ok. När jag sytt den helt vändbar sydde jag en stickning med avig trippelsöm runt hela koftans kant. Men den sömmen som råkade bli helt perfekt för en gång skull, den syns ju inte nu 😦 När vi provade koftan tyckte jag ärmen var liiiite för kort, och då fick det bli en mudd också. Den är monterad med speciallösning a la klippertill 😉 Tutorial på den kommer inte. Vissa saker syr man bara en gång 😀 Well, well. Ganska bra blev det tillslut ändå.kofta1

Koftan kan knäppas högt upp i halsenkofta2

 Mudden är ”infälld” i ärmen, en nödlösning och kompromiss

kofta3

Uppknäppt är kragen ganska storkofta4Att kunna sy knapphål på maskinen är verkligen en revolution. Det är så mycket roligare med knäpp-knappar än tryckknappar tycker jag!

Material: Tyger från Tygposten och knappar från… köpta på någon resa, minns ej var.

Mönster: Ja, men det övergavs i ett tidigt skede.

Övrigt som sytts i veckan är en snusmumrikdräkt. Men det är ett kapitel för sig. Hoppas jag får en bra bild på den så ska jag blogga om det i helgen. Det har också shoppats nya tyger. VÅRGARDEROBEN ska ju börja planeras nu, eller hur!? 😉

(Och ja – vi har fått en ny gäst här hemma – en trombon, till allas stora glädje!!)

 

Kommentera

