Finsömnad till sonen

Tröjasprund

Lilla sötnosen

Material: Randig och enfärgad jearsy från Tygposten och mudd från samma ställe.

Mönster: Jag har följt mönstret på den här tröjan och även följt min egen tutorial på hur man gör ett sprund av den här sorten. Alltså, hade jag inte fotat varje steg hade jag glömt vid det här laget. Det är svårt att sy sprund, men jag stannade på varje bild i bildspelet och gjorde efter det. Åh vad bra det är att ha en blogg en stund som denna!

Variationen den här gången är att jag gjort den pyttelite smalare (för att tyget inte räckte), rejält mycket längre (sonen växer, men generellt tycker jag det är värt att lägga till ca 5 cm på alla tröjor) och så är det ingen krage. Jag vet inte om jag gjorde fel eller om det hände något i mönsterändringen, men halsen blev alldeles för smal. Därför klippte jag av halskanten så den blev större och kantade på nytt. Jag har bara kört med bandkantare ett varv runt. Sedan tyckte jag det var fint med knapphål och riktiga knappar istället för tryckknappar. För att göra knapphål tar jag fram min gamla Huskvarna som fortfarande finns i gömmorna. Den är faktiskt lättare att sy knapphål med än den nya Janomen.

Ärmarna är lite för långa men med muddar går det lätt att vika upp. Nedtill är tröjan kantad (enklast att inte behöva sätta i en extra nål igen). Önskar jag orkade sy sprund på alla tröjor för jag tycker det är så fint!

Nu kan vi mor-son-matcha oss för första gången eftersom jag fått en tröja i samma tyg 🙂

 

Kommentera

