Testa att sy min t-shirt!

Randigdamtröja

 

Andra upplagan av den där t-shirten med konstig muddTvårandiga

Två nya favoriter i garderoben!

Vill du prova att rita av och sy den här tröjan? Jag har gjort ett mönster. Rita av mönstret genom att lägga fyra A4-papper intill varandra, ta ut lite mått och rita lite på fri hand, så blir mönstret ditt eget! 🙂

Här har jag försökt spara bilden som PDF: Damtshirtmönster, eller titta direkt på den här bilden:

Damtshirtmönster

 

Lite mått om du vill rita av mönstret i stl 36-38 (det röda på bilden är tejpbitar som jag satt ihop fyra A4-apper med)

Tänk på:

  • Mönstret är mot vikt kant
  • Bak och framstycke är likadana förutom halsringningen, mer urringad fram än bak, går lätt att ändra mönstret här om man vill ha en annan urringning
  • Lägg till sömsmån på sidorna och axlarna, men inte i ärmarna och halsen
  • Om du vill förstora mönstret, flytta det en bit ut från den vikta kanten så blir tröjan bredare
  • Axeln är lite böjd och inte rak som den brukar vara på andra mönster
  • Mudden nertill är dubbelvikt jearsey. Jag har tagit 40 cm (vikt alltså 20 cm) och höftmåttet – 10 cm.

Hur kantar man då?

Jag har bandkantare till coverpro och klipper en 4 cm bred remsa i vanlig jearsy och kör så kallad 4-vik. Inställningarna är som följer:

inställningarcoverpro

 

Inställningar vid kantning

bandkantjearsySåhär ser det ut, jag har bruna ”övertrådar” och turkos ”undertråd” 

Om man inte kantar med maskin finns flera andra sätt! Jag hänvisar till andra tutorials.

  • Kanta med mudd (steg 4 i denna beskrivning)
  • Kanta med resår
  • Kanta med remsa utan bandkantare (steg 8-13 i denna beskrivning)

 

 

 

2 thoughts on “Testa att sy min t-shirt!

  1. Ping: Finsömnad till sonen | Klippertill

  2. Ping: Myströja, inte bara något för barn | Klippertill

Kommentera

