Det värsta som kan hända och det minsta man kan göra

godisfram Body och byxor som ska bli present

En kvinna jag känner väldigt avlägset har drabbats av en svår sjukdom. Hon har tre små barn och jag tror hon är yngre än mig. Jag blev väldigt berörd när jag hörde om detta. Hon var ledare på en föräldra-barn-grupp jag brukade gå på tidigare och hon var så otroligt varm och underbar som ledare. Detta har en särskild plats i mitt hjärta, för en dag på den här öppna förskolan så gick vattnet där mitt i lekrummet – plask! Medan jag försökte hantera den här situationen tog hon hand om min lilla tjej och fixade fika till henne. Ett starkt minne.

Jag hade tänkt att ge henne något när hon fick sitt tredje barn men det blev inte av. Nu fick jag veta om sjukdomen. Vad gör man? Det finns inget att göra och det finns inget som hjälper – känns det som – men då är sömnaden så skön. Man sitter och pillar med alla sömmar och trådar och tänker och ber för den här personen. Jag tror hon är en sån som uppskattar färgglada barnkläder, och det här settet är maxat på alla sätt.godislapp

Såhär gjorde jag med min amatör-etikett den här gången, satte den bak i byxorna och skrev storlek också. Flexibelt!godistrestegsSömnadsmässigt är det lite tema trestegssicksack – en söm man inte ska underskatta även om man köpt sig en coverpro!godisbak

Avig tvillingsöm i raglansömmarna och så en liten apa i bak också.

Material: Djurtyget är från Znok, ett av mina favoriter! Röda knappar i raglanärmen är från Oaffen, de andra är från Stoff och stil. Velour och mudd från Tygposten.

Mönster: Ottobre med en rad egna variationer. Just nu inspireras jag av den här bloggen och då är det inte utan att man vill testa knäppning i raglanskärningen!

Och så ett pyttelitet cover-tips också: När man syr över raglanskärningen är det lite bättre att börja i ärmhålan och sy upp mot halsen än tvärt om, för om man får ett litet felstygn i början är det lättare att maskera det än om det hamnar mitt framme under halskanten.

2 thoughts on “Det värsta som kan hända och det minsta man kan göra

  1. Du vet ju in inställning till sömnad. Intresset är verkligen på botten. Men igår kom jag på mig själv att gå in i tygaffären här i Luleå och kolla på reatyger och fundera på vad du skulle kunna sy av dem 🙂

Kommentera

