En liten kjolbeskrivning

två elefantsetSyskonmatchade elefantset

Tycker den här typen av kjol ser väldigt mysig ut, kom jag på när jag såg ett annat barn som hade den. Kände igen att det var villervalla och studerade den via hemsidan och ville sy något liknande. Simpel sömnad egentligen, men ändå lite annorlunda än jag sytt kjolar innan.

Detta bildspel kräver JavaScript.

De enkla mönsterdelarna är uppritade här i bildspelet. Gissar att kjolen är rätt så flexibel i storlek, typ från stl 104 till 116 (3-6 år). Kort modell som går bra under overallen.

Material: Jag har använt öljetter, anoraksnodd och trådstopp från KnappCarlsson, men jag gissar att det finns att köpa i de flesta syaffärer eller hos Bibbis.

Om fickan: På kjolen jag ville efterlikna så är fickan fastsydd med täcksöm överst och underst. Men alla som har sytt på en coverlock kan bara ana hur svårt det var att dels få sömmen på rätt plats, och att inte få ett enda felstygn varken i början eller slutet. Pust. På kjol nummer två (den lila) så sydde jag istället med en dekorationssöm på vanlig symaskin och kunde fästa sömmarna i god ordning. Det var betydligt lättare och blev snyggare. Jag råkade ha hemma ett slags band som heter fållfix, och med det pressade jag fast fickan först på de ställen jag skulle sy ”täcksöm”. På sidorna har jag vikt in och sytt med en raksöm.

Tröjorna: Mönster är Ottobre, stl 116. Materialet är en mix. Elefanttyget har jag fått i födelsedagspresent från mina svärföräldrar (TACK!!!) och det är köpt på Stoff och stil. Rosa jearsy är från Tygposten i Skövde, brun dito från Znok. Fållar är sydda med ljusrosa tråd på coverpro, kantband med 4-fik av jearsy.

Applikationen: Jag har pressat vliseline på baksidan av velouren, sytt en stickning för öra och öga, klippt ut och sytt fast (utan vlisofix – ja, det går faktiskt om man tar det försiktigt). Det rosa på högra ärmen är min hemmagjorda namnlapp 🙂

Ha en trevlig vecka alla!

7 thoughts on “En liten kjolbeskrivning

  1. Det rosa-bruna setet är jättefint. Oftast är det enkla bäst. Jag måste verkligen skaffa mer enfärgat och leka mer med applikationer.

  2. Hmm… tänkte våga mig på att testa denna modellen åt systerdottern. Gissar att jag behöver modifiera mudden då tjejen har 51 cm i midjemått… ska jag kanske även minska lite på själva kjoltyget också? Tänkte göra som du fast utan snodd i mudden.

  3. Hej
    Jag är helt nybörjare på att sy, men vill testa att sy en sådan här kjol till mig själv. Men jag fattar inte riktigt hur du menar med det här med att först ha ett rakt tygstycke och sedan sy snett?
    Varför rakt från början ?
    Ska det vara sömmar på båda sidorna?
    Hur blir det lättare om man inte på viksidan sneddar hela vägen ner, blir det inte konstigt då?
    Förklara gärna så jag kan lära mig lite..
    Tack!

    • Hej
      Man kan lika gärna klippa två lika tygstycken och strunta i det här med vikningen. Poängen med det är att om man viker tyget så blir det bara en skarv att sy över när man ska fålla kjolen (=vika upp den nedtill på slutet). Ja, det ska vara sömmar på båda sidor. Om man syr kjolen till en vuxen skulle jag rekommendera att runda lite nedtill också, annars kommer kjolen se vidare ut på sidorna än mitt fram och mitt bak. Lite svårt att förklara… Men lycka till!
      MVH Cecilia

Kommentera

