Kul återbruksutmaning!

 

En jag känner genom facebook hade köpt en tröja av märket Småfolk. Dyr antar jag. Och när hennes tjej växte i den var den alldeles för trång i ärmarna. Hon frågade om hon fick skicka den till mig så jag kunde använda tyget (som hon älskade) till att sy en mössa. Förstås! Men… det fanns ju tyg kvar. Och jag hade muddväv i nästan samma färg (och jag är ju som bekant inte perfektionist), så jag försökte göra det bästa av det som var kvar. Ärmarna klippte jag av och så kantade jag ärmringningen. Jag klippte upp ena axeln och där ska det bli knäppning (gissar att den är trång i halsen också). Ärmarna fick bli fickor, och så har jag lagt till lila velur så det blir en klänning. En otippad matchning, men på originaltröjan är det lila kanter till det rosa tyget, så det var det jag gick på. Kjolen är klippt efter samma mönster som ottbre-mönstret jag använde till dotterns julklänning.

småfolkklänning

Lappen i nacken är kvar 🙂småfolkklänningficka

Jag har inte kantat med bandkantaren den här gången. Jag har overlockat fast kantband, och sedan sytt med en nål på cover-pron. Originaltröjan hade just en söm på kantbandet och jag tyckte det var kul att kopiera det. småfolkmössaliksom taggen i sidan som nu finns på mössan!

 

One thought on “Kul återbruksutmaning!

Kommentera

