Lucka 23: Sytt in i det sista (snabbsytt julklappstips)

Idag blir det mycket sydda saker. Lite svårt i och med att mycket som sys nu är julklappar. Men en sak är inte julklapp, utan en vinterklänning till min lilla tjej som överlämnats redan idag:

Julklänning1God jul önskar vi!Julklänning2Och hoppas på…

Mönster: Ottobre 6/2011 ”Mimiella” Ylleklänning, stl 110. Istället för att rynka med dyra framilonband har jag rynkat med overlocken. Dra upp diffen på max och kör. Jag matade manuellt in tyget lite extra för att få mer rynkor. Gillade mönstret massor!

Material: En bit konstigt, jättestretchigt, jättesnett och vint (och randigt!! = svårt!), stickat tyg jag köpt i London. Som tur var räckte det precis, inte en endaste bit kvar. Tycker mönstret känns lite rustikt och gammaldags och det känns skönt i kontrast mot alla övermönstrade tyger som finns idag. För att kompensera att jag inte sydde i ylletyg klippte jag utan sömsmån. Modellen är väldigt generös så man kan klippa lite hur som helst och det blir ändå bra.

Sedan tipsar jag om en annan julklapp man kan sy, för den som googlar i en sen timme och vill hinna få klart något till imorgon. Det här är en slags halsduk som passar den som har ont i ryggen. En släkting till mig har det, och vi har tillsammans kommit på den här konstruktionen. Hon har fått en innan och använder den dagligen, innanför annan tröja/blus.

MönsterryggkrageKlipp till följande form i två tyger. Gärna ylle + fleece, eller trikå + fleece. 

Sy först instickningarna i båda tygerna. Lägg tygerna räta mot räta och sy längs kanten. Spara ett litet vändhål. Vräng. Sy igen hålet. Fixa valfritt sätt att knäppa (funkar också helt utan knäppning).

RyggkrageVärmer otroligt skönt över ömma axlar!

Dagens ord: Tradition. På wikipedia förklaras det:

Tradition är ett latinskt ord i betydelsen ”överlämnande” och det som lämnas vidare är det kulturella och sociala arvet. Hit räknas förutom invanda seder och bruk, olika synsätt, språk och värderingar. 

 

 

 

 

4 thoughts on “Lucka 23: Sytt in i det sista (snabbsytt julklappstips)

  1. Ping: Kul återbruksutmaning! | Klippertill

  2. Ping: Vinterfina | Klippertill

  3. Ping: Advent nalkas… | Klippertill

Kommentera

