Lucka 20: Om att ge och få (och julstrumpor)

julstrumporIkväll blev det två julstrumpor sydda

Idag har jag varit på jullunch hos en kollega, en världskänd forskare inom förskolepedagogik – vilket privilegium! Hon har som tradition att bjuda hem mängder av människor från jobbet varje år på komplett hemlagat julbord. Otroligt. Hur orkar hon? Hon berättade en gång att hon varit på en resa i Brasilien och blivit körd hela landet runt av sin värd. ”-Hur ska jag kunna åtgärda detta?” frågad hon. ”-Gör det för någon annan”, svarade han. Fint tycker jag. Det kanske inte jämnar ut sig här och nu, men någon gång i längden…

Julklapparna är ju årets stora chans till att ge bort och även att få ta emot gåvor, men ändå känns det många gånger inte alls fint, utan antingen för mycket, för lite, fel, inte mitt i prick, inte vad man önskat sig, inte rätt stil, inte rätt storlek, inte rätt känsla…

Jag har funderat över vad som varit mest lyckat den här adventstiden (som ju faktiskt går mot sitt slut!?), då jag som synes satsat ganska totalt på familjemysiga julaktiviteter i år. Den bästa stunden var på luciamorgon när vi tänt ljus, kokat kaffe och värmt välling innan vi väckte barnen. Sedan satt vi i soffan och gjorde ett undantag – åt pepparkakor till frukost!! – och så såg vi på luciamorgon på TV. Nästa morgon sa vår dotter ”ska vi se nästa avsnitt av det där sångprogrammet”. Det är ju så TV levereras nuförtiden. Inte som unika sändningar (t.ex. kl 15 på julafton…). Men känslan den där morgonen var unik och den vill hon hålla kvar i. Så vi gick in på SVT-play och gjorde om hela proceduren. Härligt.

Jag tänkte på om vi kunde återskapa den här känslan, och beslöt då att inspirerad (indoktrinerad) av sy-toks-gruppen på facebook sy JULSTRUMPOR! Dessa ska få två små paket i sig. Hoppas det blir lyckat, då på julaftons morgon. Allting är ögonblicksvis med barn.

Mer om att ge och få: Idag stannade jag och pratade med den här imponerande sömmerskan som sytt och sålt barnkläder sedan 1986, hon stod just nu i Nordstadens julmarknadsstånd och sålde. Vilket utbud och så välsytt! Hon frågade om jag också sydde och sålde (efter att vi börjat snacka symaskiner, tygleverantörer och annat). Jag kunde då svara att nej, jag syr och ger bort. Idag kikade jag nämligen tillbaka i bloggen och räknade till 70 plagg som jag sytt och gett bort under 2013. Och sedan de 25 mössorna till hjärtbarnsinsamlingen (uppe i 2000 kronor!!). Det känns så lönsamt på något sätt. Av den här kvinnan fick jag två fribiljetter till symässan på Kviberg i vår. Det ska bli kul!

 

Kommentera

