Lucka 18: En liten, liten pyjamas

Dagens sy: Eller, som ni märker, gårdagens sy, jag har halkat efter i julkalendern!

Här har jag i alla fall ansträngt mig lite extra. En god vän har fått en liten baby, och jag ville sy något riktigt fint, en sparkdräkt/pyjamas i stl 62. Retligt nog har det här mönstret svårighetsgrad 1 av 3 enligt mönstertidningen Ottobre (6/2013), men ingenting med CoverPro är så där jättenkelt måste jag säga!

pyjamasTyg från tygposten (djurmönstrat) och tunt, ribbat tyg till kanter och muddar från Gengåvan

Dagens Coverpro – täcksömmar

Den här gången testade jag att göra täcksömmar med två nålar istället för tre. Jag sydde också ihop raglansömmarna med förstärkt raksöm (inte overlock) och pressade isär sömsmånerna innan jag sydde över med dubbelnålen. Det ser ut såhär från avigsidan:

avigsömmenBred tvillingsöm på coverpro, här sedd från avigsidan – på rätsidan syns den dekorativa ”sick-sacken”

Jag önskar jag kunde skriva att jag var jättenöjd – men – sedan är det ju alla knappar i en sån här pyjamas också… Jag har köpt ett jättepack från stoff och stil med tryckknappar – och dessa är aningen för små för prymtången – så knapparna går knappt att klämma fast. De måste hamras för hand också för att sitta. Och sedan är de så tröga att när jag skulle knäppa upp första gången så hörde jag hur vliselinet kraschade och gick sönder mellan tyglagren. Usch, kommer det här bli en engångspyjamas!? Ibland kunde man kanske likagärna gått till Lindex och handlat…

avigsömrätaOch när man ändå börjar vara petig – ligger inte den här sömmen lite väl löst för att vara riktigt dekorativ? Hur får man den mer fast? Trädspänning, pressarfotstryck, stygnlängd eller diff… någon!?!?

Dagens vetenskap är något tung, men för den som orkar tränga in i riktig skoldebatt så tipsar jag om den här nättidskriften som fungerar som en blogg men där texterna skrivs av forskare och med en redaktion som granskar dem. Sos, inte som i ”Stoff och stil” den här gången, utan ”Skola och samhälle”.

3 thoughts on “Lucka 18: En liten, liten pyjamas

  1. Nu är du lite väl hård mot dig själv. Det är en helt annan sak att få något hemsytt än Lindex. Dessutom är den ju supersnygg! Skulle den inte hålla är det inte hela världen. Då kan du ju alltid sy nån liten mössa som extrapresent.

  2. Ping: En guldpyjamas | Klippertill

Kommentera

