Lucka 5: Sy egna hängslen!

Hängslen4  Julens finbyxor

Här kommer både en dagens sy, ett tips och ett fiffigt återbruk – allt i ett denna sena adventstimme!

Material: Till byxorna har jag klippt sönder ett par röda jeans i stretchmanschester, fådda av min moster (tror jag?). Finast tänkbara material! Fickorna är utklippta så att jag har återvunnit ”innefickan” på framfickorna som har de där typiska jeansnitarna. Bakfickorna har jag också klippt ut. Det är trixigt att få ut en hel linning när man återbrukar byxor, den här gången har jag skarvat. Fodret till fickorna fram och linningen är i Hans-och-Greta-tyget som jag tidigare sytt en kragtröja i. Material till hängslena kommer från Oaffen, utom resåren som är från någon tygaffär. Oaffen har jätteläckra resårer, men just här ville jag ha enfärgat och då fick det bli svart.

Mönster: Ottobre 6/2013.

Att göra hängslen är superenkelt. Man bara trär in resåren i spännena och fäster med två raksömmar nära spännena. Se bildspel!

Detta bildspel kräver JavaScript.

Julklappstips om man fixa en enkel julklapp till barn eller vuxna!? Materialkostnad ca 50 kr. Man behöver 4 clips (finns i olika former och färger) (8 kr styck) och 2 reglerande spännen (7 kr styck) om man gör den modell jag gjorde här.

Kommentera

