Lucka 3: Testar virkning

Virkade blommor

För en tid sedan var vi hemma hos en familj med fyra barn där alla verkade rätt så intresserade av pyssel. De äldsta barnen tillverkade sådana här fina virkade blommor. Man kunde enkelt sätta dem på en hårnål och ha dem i håret. Fint tyckte jag! Jag frågade hur man gjorde, och tydligen får man den lilla blomknoppen i mitten genom att virka som en grytlapp utan att lägga ut några maskör. För att få volang så virkar man några luftmaskor innan man fäster i nästa maska. Ja… jag ger mig inte på att göra någon tutorial på exakt hur man gör för jag vet faktiskt inte. Men jag testade lite idag och det funkade!

Dagens sy: Virka en blomma! Mysigt hantverk. Lite mer socialt än symaskinssömnad. Jag har en gammal klasskompis som är väldigt duktig på att virka, allt från kläder till kuddar och gosedjur. Här är hennes blogg. Tillägg: Googlade lite och hittade det här mästerverket! Virkade blommor i den högre skolan 🙂

VirkningEn gulgrön liten blomma som här provas av min julkalenderkompis (min dotter) som också virkar, på låtsas.PiprensarePärlorDet här pysslade sonen med under tiden. Trä pärlor och knappar på en piprensare. Ett tips jag fick tidigare från en bloggläsare. Funkar hur bra som helst. Vad man sedan ska ha den här pärlbeprydda masken till är en annan fråga. Något man som 2-åring verkar helt obekymrad om!

Kommentera

