Lucka 1: Julbak i nytt förkläde

Lucka1ljus Första ljuset tänt

Lucka1deg

Härmed förklaras julkalenderns första lucka öppnad!

Många människor känner sig stressade i juletid, men INTE JAG! Därför har jag tänkt att blogga extra mycket såhär i adventstid. Jag tänkte rent av ha en julkalender med ett blogginlägg om dagen fram till julafton. Det blir mycket textilt hantverk, men lite annat också. Mycket pyssel, mycket tips och lite vetenskapliga insikter.

Dagens textilslöjd: Det här tjusiga förklädet som jag köpte i ett stånd med hemsytt på torgets julmarknad. Inte jag som sytt alltså, utan den här sybloggaren (Mini Design). Otroligt bra modell som istället för en ögla att trä runt halsen har två knytband vilket gör storleken maximalt flexibel. Det verkar lätt att sy ett förkläde, men jag har försökt flera gånger och jag brukar aldrig lyckas helt med snedslåkantningen, därför sätter jag värde på ett sånt här inköp. Och en bra pysseladventstid börjar med ett bra förkläde!! 🙂

Dagens vetenskapliga insikt: Sedan någon gång på 1980-1990-talet så har man visat att människors kunskap och identitet växer fram genom den historia de berättar om sig själva. Man är alltså inte ‘si och så’, utan framförallt blir man ‘den och den’. Nu för tiden när man ska forska på människors kunskaper och identiteter så lyssnar man inte bara på deras muntliga berättelser, utan man ser också på hur de ”gör sin berättelse” genom bilder, statusar, blogginlägg mm. på social medier (internet). Alltså, den här bloggen – den här julkalendern – är ett sätt att forma identiteten på den här julen. Jag kan inte säga att jag är född till någon julälskare, men jag försöker göra denna mörkaste av årstider till något hanterbart.

Och eftersom jag försöker ”göra mig själv” till en pysselmamma så tar jag inte upp detaljer från helgen som en krossad tallrik, en krossad tavla, en deg som fick jäsa i 1 dygn och en adventsstjärna av papp som fick lagas med tejp… nej, istället tipsar jag om världens bästa lussekattsrecept – finns här! Det har inte misslyckats en enda gång på 10 år. Frid och fröjd!

Lucka1kattLussekatter i olika modeller

Lucka1 Baka med barn – nästan bara jättekul

 

5 thoughts on “Lucka 1: Julbak i nytt förkläde

  1. Jag tror att den största stressen ligger i att inte ”hinna med att uppleva” känslan av barndomens jul,en fridfull jul,adventsstämning,julmys,uppesittarkväll, Ernst jul. Mediala påståenden om hur julen ska vara.Plötsligt när man minst anar,är känslan där,din egen känsla! Fånga den.

  2. Haha, ”nästan bara jättekul”, klockrent!
    Och tack för de fina orden om mitt förkläde! Blir så glad när jag får se det jag sytt användas! 🙂

Kommentera

